Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas vurderer å lansere finanstjenester i flere europeiske land. Først ut er en ny satsing i Serbia. 

Tidligere denne uken lanserte Apple sin mobilbetalingsløsning.

Kun daer etter varsler Telenor at de nå er klar til å gå inn i det europeiske bankmarkedet. Det skjer gjennom etablering av bankvirksomhet i Serbia.

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas er tydelig på at bankvirksomhet er i ferd med å bli kjernevirksomhet for Telenor-konsernet.

– Mobile finanstjenester er nøkkelen i vår “internett for alle”-strategi, sier Baksaas – og viser til ambisjonen om å få flest mulig mennesker på nett via mobilen.

Vil inn i flere Europeiske land

Europa-sjef Kjell Morten Johnsen er tydelig på at han ser for seg å etablere finansielle tjenester i flere europeiske land.

– Vi vurderer for tiden å etablere finansielle tjenester i andre Telenor-markeder i Europa. Siden markedsforholdene varierer kan vår inntreden være annerledes enn den vi gjør i Serbia, fastslår Johnsen.

Telenor-sjef Baksaas er opptatt av at finanstjenestenes bidrag til utvikling av samfunnet.

– Telenor banka er et eksempel på hvordan vi kan bidra med digitalisering og utvikling i samfunnet, samtidig som vi responderer på behovene til brukerne, sier Baksaas – og argumenterer for at mobilen gjør finans enklere på følgende områder:

  • enklere pengeoverføringer,
  • enkelt tilgjengelige sparekontoer
  • nye betalingsmetoder
  • forsikringsprodukter
Kjell Morten Johnsen, europasjef Telenor
Kjell Morten Johnsen, europasjef Telenor

Etablert med Easypaisa 

Finansielle tjenester er ingen ny virksomhet for Telenor. Pakistanske Easypaisa er verden tredje største mobilfinanstjeneste, og ble etablert allerede i 1999.

Her betjener Telenor 6 millioner kunder hver måned via et nettverk av 30.000 agenter fordelt på 700 byer. Her har ambisjonen vært å gi enkel tilgang til banktjenester for personer uten bankkonto.

I Serbia handler Telenors finans-satsing om å digitalisere landets finansielle tjenester. Per i dag foregår 80 prosent av transaksjonene via kontanter.

Kun 9 prosent utfører sine finansielle tjenester på nett, mens halvparten av befolkningen bruker Facebook, oppgir Telenor.

Telenors mål er å få flere serbere til å spare, bygge kreditthistorie og gjennomføre digitale transaksjoner.

Tjenesten bygger på et samarbeid med Mastercard som gir Telenors kunder tilgang til minibanker over hele landet.

– Lanseringen av banken i Serbia gjennomføres i tett samarbeid med serbiske myndigheter og representerer et betydelig steg i Telenors satsing på finanstjenester, fastslår Kjell-Morten Johnsen.

Neste steg i den historien er trolig lanseringen av den norske mobilbetalingssatsingen Valyou senere i september. Denne tjenesten har vært på prøvestadiet i flere år, og er utviklet i samarbeid med DNB.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here