Home Inspire partner program Tech-selskapet Huddly om hvorfor de gikk fra ”Made in China” til ”Made...

Tech-selskapet Huddly om hvorfor de gikk fra ”Made in China” til ”Made in Norway”

0

Gründerbedriften Huddly, som sammenlikner produktet sitt med kameraets svar på en Tesla og Iphone, røpte under Technology Game Changers grunnene til at de valgte å flytte produksjonen hjem til nord.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Videoselskapet Huddlys gründerreise kan virkelig beskrives som et eventyr. Selskapet, som tidligere gikk under navnet Kubicam, ble startet av ingenørene Stein Ove Eriksen og Anders Eikenes i 2013. I dag har de over 50 ansatte med kontorer i både Oslo, Palo Alto og Bangalore og har hentet over 20 millioner dollar i investorkapital.

Under Oslo Innovation Week ble selskapet derfor invitert til å snakke under arrangementet “Technology Game Changers”, som ble arrangert av Patentstyret i samarbeidet med Forskningsdagene for å belyse noen av de mest revolusjonerende innovasjonene som tar sted akkurat nå.

Med sitt unike videokamera, ønsker de nemlig å revolusjonere måten man samarbeider på.

– Det som er spesielt med kameraet vårt, er definitivt softwaren vår. Du kan beskrive produktet vårt som kameraets svar på Tesla eller Iphone. Hver gang vi utvikler nye funksjonaliteter for Huddly, blir disse automatisk oppdatert på kameraet ditt, forklarte salgs- og markedsdirektør, Heidi Frost Eriksen.

Fra “Made in China” til “Made in Norway”

For ett år siden valgte selskapet å flytte produksjonen sin fra lavkostlandet Kina og hjem til høykostlandet Norge. Et modig valg vil nok mange hevde, da blant annet prisen på arbeidstimer i Norge ligger på et langt høyere nivå enn den gjør i Kina.

Nå er derimot realiteten den at de fleste av de manuelle oppgavene som må gjøres for å produsere kameraet, kan gjøres av roboter. Med andre ord blir produksjonskostandene omtrent den samme.

At Huddly nå har produksjonsbase i Norge, har ikke bare økt innovasjonsfarten i selskapet, men også gjort det lettere for selskapet å beskytte sine immaterielle rettigheter (IPR), røpte Eriksen.

– Å bli kopiert er desidert en av våre største frykter. Det er jo krise for et ungt tech-selskap for oss. En viktig grunn til at vi valgte å flytte produksjonen vår hjem, er altså at vi ønsket å beskytte IPR-en vår så godt det lar seg gjøre. Å produsere hjemme minsker blant annet risken for ”bakdørs-produksjon”, forklarte hun.

– Vi har fra dag én brukt mye penger på å beskytte teknologien og varemerket vårt. Ikke bare er dette ekstremt viktig for et selskap som oss, som foreløpig lever av venture kapital, men beskyttelsen har også vært viktig for å kunne bygge opp den strategiske verdien i selskapet vårt.

– Når det kommer til business-delen av IPR-strategien vår, har vi blant annet vært veldig forsiktige når det kommer til hva slags kontrakter vi har skrevet under på. Vi har også sikret oss gjennom konfedensialitetsavtaler og selvfølgelig gjennom å varemerke-registrere navnet vårt Huddly.

Men Huddly har også hatt en pragmatisk tilnærming til teknologien sin, påpekte Eriksen.

– Vi lisensierer blant annet teknologien vår fra tredjeparts-leverandører og støtter oppom idéen om åpen kildekode. Det er jo en del av styrken vår. Du må både gi og ta, men samtidig sørge for at du aldri ikke blir tvunget til å røpe kjerneteknologien din.

 

Hva er IPR?

Immaterielle rettigheter (IPR) er en samlebetegnelse for blant annet patenter, varemerker, design og åndsverk. Slike rettigheter kan være avgjørende for suksessen til virksomheten din, fordi de kan holde konkurrentene på avstand eller på annen måte gi viktige konkurransefortrinn. Har du spørsmål om patenter, varemerker, design eller åndsverk? Patentstyret har 80 ingeniører, 40 jurister og andre eksperter som gjerne hjelper deg!