-Kultur er ett av de mest misforståtte ordene og en tapt mulighet for alle som ignorerer dens innvirkning på ytelse, innovasjon og forretningsvekst.

Påstanden serveres av Annicken Day, som har jobbet med virksomhetskultur i over to tiår, og i etterkant av hennes flotte innlegg på INNOVASJONSDAGEN 2023 vi arrangerte den 5. september tok vi en prat med Tandbergs tidligere kulturminister.

-Jeg har sett fantastiske endringer i team, hvor engasjerte medarbeiderne er, nye ideer, samarbeid og forretningsresultater når bedrifter og deres ledere begynner å ta hensyn til kulturen, forklarer Annicken og fortsetter;

-Samtidig har det skjedd en endring i hvordan folk tenker på kultur. Før var det bare noen få ledere som snakket om det og visste hva det betydde. Men nå snakker mange ledere om det, selv om de egentlig ikke forstår hva det er.

-Det finnes mange feilaktige ideer, eller historier, om kultur. Disse ideene hindrer virksomhetsledere i å oppnå de gode resultatene de kunne fått hvis de virkelig forsto hvor viktig kulturen er. Her er noen sentrale kulturmyter:

Myte nr. 1

Kultur handler om kjeks i glass, pingpongbord, koselige aktiviteter og en øl i ny og ne på fredagen.

Nei! Det er goder (og fint å ha), men det er ikke kultur.

Kultur handler om kollektiv atferd, rutiner og uskrevne normer som bestemmer hvordan folk opptrer, kommuniserer, samarbeider, innoverer og får ting gjort (eller ikke).

Myte nr. 2

Kultur er først og fremst “soft stuff” og har lite med strategi, innovasjon og forretningsresultater å gjøre.

Helt feil! Veldig, veldig feil. Kultur er verken ” soft” eller enkelt.

Kultur er “den harde materien”. Det handler om verdier, tankesett, atferd og følelser – det som skremmer mange ledere siden de verken har erfaring eller kompetanse til å håndtere det. Men de modigste og smarteste av dem gjør det likevel, fordi de forstår den enorme effekten kulturen har på teamsamarbeid, innovasjon, vekst og resultater på bunnlinjen.

Myte nr. 3

Kultur bare skjer. Dette er ikke noe vi kan kontrollere eller gjøre noe med. Det er bare å godta hva det er og forholde seg til det.

Feil, igjen!

Kulturer kan og bør formes, bygges og endres. Dette krever tid, bevisst innsats og en klar strategi som starter fra toppen av organisasjonen og til slutt inkluderer alle, men det er mulig. Det anbefales ikke å la kulturen utvikle seg tilfeldig og så håpe på det beste. Men det er likevel det de fleste virksomheter og ledere gjør.

Myte nr. 4

Kultur kan delegeres, outsources, utsettes, behandles når vi har budsjett til det… kanskje..

Den største av alle feil!

Kultur er ikke et “initiativ” som kan delegeres og som ligger utenfor virksomheten, og det er heller ikke noe du bør begynne å tenke på når tidene blir bedre. Kulturen er HVORDAN du får jobben gjort, det er hvordan du driver virksomheten din. Det er slik du kommuniserer, samarbeider, løser problemer og håndterer enhver situasjon. Det handler om hvordan ledere leder, og hva folk gjør. Et brutalt fakta er at kulturer har en tendens til å bli formet av den verste atferden som tolereres av lederne.

Kulturen er det blodet som renner i virksomhetens årer, det er virksomhetens “heartbeat”, dens unike plan. Kvaliteten på kulturen lyser ut av øynene på de som jobber der, og det er den som gir dem lyst til å stå opp om morgenen – eller ikke.

Kulturens ROI

“Kultur kan utgjøre 20-30 % av forskjellen i virksomhetens prestasjoner sammenlignet med kulturelt “unremarkable” konkurrenter”

Harvard-professor James Heskett

“Basert på våre undersøkelser av over 1 000 organisasjoner som omfatter mer enn tre millioner mennesker, viser det seg at selskaper med en kultur i øverste kvartil (målt ved vår Organizational Health Index) har 60 prosent høyere avkastning til aksjonærene enn medianselskaper og 200 prosent høyere enn selskaper i nederste kvartil.”

McKinsey & Company

Virksomheter med blomstrende arbeidskulturer kan i gjennomsnitt vise til 19 % bedre resultater og 23 % høyere lønnsomhet, 50 % flere ansatte og betydelig høyere nivåer av kreativitet og innovasjon.

Gallup, State of the Global Workplace.

Mind the Gap!

Så har vi gapet mellom det vi sier og det vi gjør.

En fersk global CEO-studie fra Hendrick & Struggles viser at 82 % av CEO-ene prioriterer kultur.

Men på spørsmålet om hva som er de viktigste faktorene for å oppnå økonomiske resultater, var det bare 26 % som oppga kultur som en av de tre viktigste strategiene. Virksomhetene som hadde konsernsjefer med kultur som en av de viktigste strategiene, kunne vise til mer enn dobbelt så gode økonomiske resultater (målt ved treårig CAGR) som de andre selskapene i undersøkelsen.

En annen undersøkelse utført av PwC viste at 67 % av lederne mente at kultur har høy prioritet, men bare 43 % av de ansatte var enige i dette. Hele 65 % av lederne mente at kulturen var god, men bare 41 % var enige i dette.

I en tredje undersøkelse, utført av Deloitte, sier 79 % av lederne at kulturen er viktig for virksomhetens suksess, men bare 35 % sier at de vet hvordan de skal håndtere den på en effektiv måte.

Hva bør norske ledere gjøre?

-Kultur som strategi for vekst er en av de smarteste strategiene du kan ta som bedriftsleder. Hvis du, som de fleste andre ledere, er positiv til konseptet, men usikker på hva du skal gjøre, bør du investere tid og den 7. november kjører jeg i samarbeid med Open Innovation Lab of Norway en heldags personlig workshop.

Denne interaktive workshopen fokuserer på det nye arbeidslivet og verdien av inspirerte medarbeidere. Den handler spesielt om hvordan man kan utnytte kultur som en drivkraft for ny vekst og innovasjon.