Aker BioMarine kunne denne uken rapportere om en solid start på 2025, med en omsetning på 534 millioner kroner (50,8 millioner USD) i første kvartal. Det tilsvarer en økning på 5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Justert EBITDA endte på 94,5 millioner kroner (9,0 millioner USD), opp hele 59 prosent fra året før.

– Vi har hatt en god start på året med vekst i både inntekter og lønnsomhet. Samtidig tar vi viktige steg for å bygge fremtidens helseportefølje. Vi har inngått en avtale med KGK Science Inc. for å gjennomføre vår første kliniske studie på Lysoveta. Dette markerer et viktig skritt i arbeidet med å utvikle og dokumentere nye helseprodukter med stort markedspotensial, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine i en kommentar.

Matts Johansen kom nylig tilbake til Norge etter å ha deltatt i verdens hardeste hundesledekonkurranse i Alaska, det berømte og beryktede Iditarod som går over flere uker i et av verdens hardeste og mest ugjestmilde områder. I tiden fremover vil den han dele inntrykk fra opplevelsen via Linkedin, – vi gleder oss!

Lysoveta er et krillbasert produkt som benytter LPC (lyso-fosfatidylkolin) for å levere essensielle omega-3-fettsyrer direkte til hjerne og øyne. Produktet ble lansert i 2022 som en del av Aker BioMarines satsing på nye løsninger for kognitiv helse.

Ni kvartaler med vekst

Satsingen skjer parallelt med sterk utvikling i selskapets kjernevirksomhet. Human Health Ingredients (HHI) fortsetter å være Aker BioMarines viktigste vekstmotor, med en omsetning på 273 millioner kroner (26,0 millioner USD) i kvartalet – en økning på 16 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet som i fjor vant prisen som verdens mest innovative selskap vokser globalt.

HHI Segmentet har nå levert ni kvartaler på rad med vekst, drevet av høyere volumer, bedre prising og lavere enhetskostnader, spesielt i markeder som Kina, Europa og Sør-Amerika. Justert EBITDA for HHI steg til 118,5 millioner kroner (11,3 millioner USD), opp 36 prosent fra året før.

Selskapet opplyser at Consumer Health Products leverte en omsetning på 285 millioner kroner (27,1 millioner USD), opp 4 prosent fra første kvartal i fjor. Inntektene var noe lavere enn i fjerde kvartal, i tråd med normale sesongvariasjoner. Segmentet opprettholdt positiv justert EBITDA, støttet av god kostnadsdisiplin, til tross for noe lavere bruttomarginer.

Fremdrift i Emerging Business

Emerging Business rapporterte inntekter på 22 millioner kroner (2,1 millioner USD. Aker BioMarine har samtidig initiert sin første kliniske studie på produktet Lysoveta, i samarbeid med KGK Science Inc., et ledende CRO-miljø med lang erfaring innen kliniske studier på kognitiv helse.

Studiet vil pågå i 18 måneder, og har som mål å undersøke effekten av målrettet omega-3-leveranse på kognitiv funksjon hos personer med hukommelsesplager.

Et globalt problem og et marked med stort potensial for et av Norges og verdens mest innovative selskap.