Avinor-topp Dag Falk-Petersen tror at det første elektriske passajerflyet vil være i luften innen 2025, og at CO2 utslippene fra luftfarten vil være redusert med 30-50 prosent innen 2030.

Det melder Romerrikets Blad.

Det var da Norges Varemesse og fornybarnettverket OREEC på Kjeller inviterte til konferanse om Smart Mobility i Lillestrøm at Falk-Petersen delte sin visjon om fremtidens flytransport.

Transport som går på elektrisitet er i vinden som aldri før, men til nå har elektriske passasjerfly vært en relativt fjern drøm. Små el-fly har dog allerede lettet fra bakken, men tunge passasjerfly er en større utfordring, da batteriteknologien ennå ikke er godt nok utviklet. Men teknologien kan være på plass innen kort tid, skal vi tro Avinor-sjefen.

– Elektrifisering vil være det neste store i lufta. Vi opplever at både Airbus, Boeing og andre nå ser til Norge med sikte på å teste ut sine løsninger her, og vi vil gjerne være en katalysator for å få dette til. Teknologien finnes allerede, og det er på ingen måte utopisk at de første elektriske flyene kan være i lufta i 2025, sa Falk-Petersen til Romerikes Blad.

Mange fordeler

El-fly vil kunne ha flere fordeler. Ikke bare vil det redusere driftkostnadene til produsentene, noe som igjen vil føre til billigere flybilletter, men støyen fra fly vil bli redusert betraktelig, og en rekke mindre flyplasser vil kunne klare seg med kortere rullebaner, tror han.

I tillegg vil CO2-utslippene minske betraktelig. Inntil videre er det  derimot biodrivstoff som Avinor-sjefen ser på som det det viktigste utslippstiltaket for flysektoren på kort sikt.

– Vi var først i verden med å prøve ut det, og jobber nå intenst med flybransjen for å få til produksjon i Norge – gjerne fra norsk skog, sa han.