Iterate-sjef Simen Fure Jørgensen vil gjøre det enklere å lære “lean startup”-metoden.

Lean startup er blitt selve bibelen for oppstartsbedrifter verden over. Nå satser nordmennene Simen Fure Jørgensen og Tore Rasmussen på å “revolusjonere” hvordan man lærer seg metoden.

– Da jeg først leste boken om Lean Startup ble jeg inspirert. Det jeg leste føltes viktig, og det virket klart for meg at det kom til å få betydning for hvordan vi jobber med innovasjon og nyskapning. Så ble jeg litt frustrert. Hvordan skulle vi få denne måten å arbeide på til å passe inn i vår hverdag? Hvordan kan Lean Startup benyttes best mulig i min bransje?, sier Simen Fure Jørgensen.

Det var starten på utviklingen av “Playing lean”, et pedagogisk brettspill som skal lære bort metoden. Gründerne ser for seg at spillet passer godt for endringsagenter som vil lære andre metodikken.

Jørgensen, som til daglig leder konsulentselskapet Iterate, forteller at spillet har blitt brukt internt i selskapet en stund allerede.

– De siste 18 månedene har vi jobbet med å formidle Lean Startup ved hjelp av et brettspill, forteller Jørgensen – som selv var med å starte opp Iterate i 2007.

Vil innta verden

PlayingLeanGameboard_PhotoHelgeBrekkeNå starter jobben med å gjøre spillet til en internasjonal suksess. Første steg er lanseringsfest og oppstart av Kickstarter-kampanje i kveld.

For å få fart på kampanjen reiser mastertstudent Tore Rasmussen til USA, for å vise frem spillet og vise hvordan brettspillet kan brukes til å lære bort metoden i workshop-setting. Han vil også vise hvordan dette kan gjøres for lærere, gründere og intraprenører.

Kampanjeperioden varer i fire uker.

Rasmussen, som også er organisator i Lean Startup Norway, vil så skrive masteroppgave om spillets læringsutbytte.

 

Fakta om “Playing lean”:

Playing Lean er et pedagogisk brettspill for changemakers som trenger å lære andre om Lean Startup- metodikken.

Spillet varer i om lag tre timer, og man lærer følgende om “lean startup”-metoden:

•Hvordan sette sammen et eksperiment
•Hvilke type eksperiment passer best til forskjellige målgrupper
•Hvilke psykologiske fallgruver en gründer / entreprenør bør være bevisst på.

Bildene er tatt av Helge Brekke.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here