-Det er mange som spør om hva den nye farsotten «Clubhouse» egentlig er. Men det er ingen tvil om at appen har truffet «tidsånden»: Det er uformelt, siden det ikke blir tatt opp, og bruken vokser enormt. For få uker siden var 20 mennesker i et av «rommene» svært mye. Nå kan det lett være over 100, og det vokser enormt fort.

Det er Alexander Haneng, som er direktør for innovasjon i Posten som forteller dette til Innomag. Nylig var han gjest hos Trygve Tellefsen i ANFO`s «TechRadar», og ble også der spurt om hvordan Clubhouse brukes i dag. Han har også egne arrangementer.

Litt som podcast, litt som twitter

-Jeg mener at Clubhouse er en gyllen mulighet for eksperter til å vise frem kompetansen sin. Selv er jeg der som ansatt i Posten, og for å profilere meg som det. Ikke at jeg skal selge arbeidsgiverens tjenester altså, men jeg er definitivt der som ansatt i en bedrift, slår han fast. Han er også opptatt av det han kaller «tankeledere», og mener at Clubhouse nå er det samme som Twitter var i starten: Det er få deltagere der foreløpig, lite «trolling» og i det hele tatt en gyllen sjanse for dyktige tankeledere å vise seg frem.

-Dette er jo foreløpig en plattform der du i grunnen er som privatperson. Tror du dette kommer til å endre seg, slik at man kan profilere seg som bedrift?

-Vel, foreløpig er det ikke så veldig mye funksjonalitet.  Clubhouse er nesten som en podcast, med den forskjell at man kan invitere folk opp på scenen for å stille spørsmål, og så videre. Slik var jo også Twitter til å begynne med. Foreløpig er det gratis, men man kan jo se for seg at denne nyskapingen er nødt til å kaste av seg på bakgrunn av at de har en enorm venture-founding. Så noe betaling blir det nok etterhvert. Man kan jo tenke seg at folk er villige til å betale både 10 og 20 dollar for å komme inn som en av 5000 som får høre Elon Musk eller Mark Zuckerberg snakke, smiler han.

Enkelt å bruke

Hvordan bruker man så Clubhouse? Det handler om å etablere et «rom» i dette «klubbhuset». Det kan du enten «leie» på forhånd, eller starte det umiddelbart. Du får en link til eventet du skal lede som du kan dele med følgerne dine, og der kan du lage en beskrivelse av eventet ditt, omtrent som om du skulle lage en podcast.

Det er veldig enkelt å arrangere et event: Du logger rett og slett inn på app`en, og går på kalenderen du finner der. Så klikker du på kalenderen igjen, som nå har et «pluss-tegn» på seg. Og det var det: Du får nå opp en «new event», og kan lage ditt event. Når det er beskrevet, er du «in business»: Du finner det lett igjen seinere på kalenderen, og det samme gjør de du har invitert, og som kanskje dukker opp.

-Men hva om jeg vil lage et møte med folk jeg nettopp har kommet på at jeg trenger å snakke med, spør du kanskje.

Det er her Clubhouse er helt klart i takt med tiden, og lar deg starte et ROM fra ditt utgangspunkt i hallen. Du mister såklart muligheten til å reklamere for det, men det er vel neppe heller et stort behov når du ønsker deg et øyeblikkelig møte. Du kan velge mellom «åpen» «sosial» eller «lukket». Om du velger et åpent rom, kan hvem som helst stikke innom, er det sosialt, er det kun for folk du følger, og lukket er bare for dem du inviterer.

Egne regler

Når du etablerer et rom, er du moderator, og kan etablere egne regler for rommet ditt. Faktisk er det å anbefale at du gjør akkurat det. Du introduserer deg selv, og presenterer dine enkle regler, for eksempel hvordan du vil folk skal be om ordet der inne.

Som moderator bør du sørge for at praten flyter utvungent og naturlig der inne, og siden det er ditt rom, har du også god innflytelse på hva som er samtaletema, selv om det er viktig å være klar over at noe av tanken med hele Clubhouse, er klar: Å etablere en arena der man kan snakke utvungent sammen, og der ingen ting blir tatt opp. Blir det mange i rommene du etablerer, er det også fullt mulig å legge til en annen moderator.

-Siden dette er et forum med kun lyd, så er det ikke bare spennende fordi man kan «snuble» over events med verdenskjente foredragsholdere. Mange kjenner nå på at det er mulig å delta uten at man må være fiks på håret, ha en fin bakgrunn der du skal sitte osv. Det er rett og slett en litt enklere måte å delta i et webinar på, sier Haneng. Han er også tydelig på at siden dette er litt «early days», og mange store kjendiser innenfor innovasjon, teknologi og «silicon valley»- folk er der, har du både muligheten til å lytte til de og stille dem direkte spørsmål.

Foreløpig er Clubhouse tilgjengelig for deg som har iPhone eller iPad, men det er snakk om at Android-varianten er rett rundt hjørnet.