I jakten på spennende norske virksomheter som har innovert lenge og vel fikk vi nylig et tips om å besøke CoBuilder. I 28 år har Lysakerselskapet bygget stein på stein og i dag er de over 120 medarbeidere og en av Norges ukjente vekstsuksesser. Selskapet hjelper entreprenører og andre bygg- og anleggs bransje-aktører med å samle, validere og dele produktdata – slik at alle kan operere med samme datagrunnlag.

Vi tok en prat med gründeren av CoBuilder som nå har solgt selskapet og møtte en vaskeekte ildsjel med et bankende hjerte for betydningen av å jobbe smart og med en brennende tro på verdien av gode standarder. Standarder han har bidratt til å kjempe frem gjennom mangeårig innsats i diverse standardiseringsorganer.

Selskapet har i alle år vært en viktig drivkraft for digitalisering i bygg- og anleggsbransjen og er en strategisk bidragsyter til ISO, buildingSMART, CEN og CENELEC, og vinner av flere innovasjonspriser internasjonalt.

Da Cobuilder startet i 1997, leverte entreprenører fortsatt produktdokumentasjon i ringpermer. På ett av de første prosjektene ble Cobuilder bedt om å digitalisere et fysisk arkiv på over 400 kilo papir – et arkiv som i dag tilsvarer under 40 MB strukturert data. 

Fra tømrer til teknologigründer 

Når Lars Chr. Fredenlund tar imot oss, er det med en energi som tyder på at gründerreisen langt fra er over. Han beskriver sin bakgrunn som tømrer, senere bygningsingeniør og deretter leder av Cobuilder gjennom 28 år – en reise som har tatt selskapet fra papirskjemaer til å bli en av Europas viktigste leverandører av standardisert produktdata for bygg. 

«Vi har vokst organisk hele veien. Null eksterne investorer, bare en vedvarende tro på at bransjen trengte strukturerte data og at vi som aktør på sikt vil høste fordeler av å tørre å gå i front,»

sier han. 

Men nå har du jo solgt, påpeker vi… 

-Ja, etter 27 år kom det i fjor et tilbud fra et engelsk investeringsselskap som så potensialet globalt og som på en god måte vil kunne løfte selskapet videre ut i verden, og da føltes det riktig å selge,  

svarer Lars og legger til at internasjonale aktører jevnlig kontaktet ham om salg gjennom flere år. 

-Det er med vemod at jeg har forlatt min rolle som CEO i Cobuilder, og jeg håper det nye mannskapet tar vare på fundamentet som er bygget, og videreutvikler selskapet slik at vi kan løse enda flere oppgaver sammen med våre kunder, og at vi fortsetter å ta ansvar for viktige samfunnsoppgaver.

I dag leverer Cobuilder en plattform som håndterer millioner av produkter og tusenvis av prosjekter i Europa. Ambisjonen har hele tiden vært den samme: skape et felles digitalt språk for en fragmentert bransje og i dette arbeidet er standarder essensielt. 

Standardisering ser ut til å ligge helt i kjernen av det dere gjør. Hvorfor er dette så viktig?

-Standarder er i vår bransje ikke teknisk pynt – de er helt avgjørende. Uten felles begreper og definisjoner får du verken pålitelighet, interoperabilitet eller skalering. Bygge bransjen hadde da vi startet en skrikende manko på digitale standarder.

Jeg er nok en smule visjonær og innså tidlig behovet for et universielt språk for bygg. Fordelene var åpenbare, husk at det er først når hele verdikjeden bruker samme vokabular, du unngår misforståelser, reduserer manuelt arbeid og sikrer at data kan flyte fritt mellom systemer.

Visjonen var enkel, vi ønsket egentlig å skape et universelt språk for bygg- og anleggsnæringen, som kunne brukes i prosjektering – bygging – drift og gjenbruk. For å komme seg videre fra pdf, til strukturerte maskinlesbare data måtte det lages standarder, som nå er på plass etter mange års arbeide i CEN og ISO.

FAKTABOKS
Etablert: 1997, Lysaker av Lars Chr. Fredenlund, Christer Grønvold og Petter Island
Ansatte: Over 120, fordelt på Norge og Bulgaria
Omsetning i 2024: 110 mill
Bransje: Programvare plattform for strukturerte produktdata for bygg– og anleggsbransjen
Kunder: Produsenter, entreprenører, byggherrer og forvaltningsselskaper
Ambisjon: Skape et felles digitalt språk for den globale byggenæringen
Utmerkelser: Flere internasjonale innovasjonspriser og sentral rolle i standardarbeidet

Hva har denne tilnærmingen medført for dere og deres kunder?

-For det første: mye innsats fra vår side og deretter enorme effektivitetsgevinster for våre kunder. Når data struktureres etter standardiserte datamaler, forsvinner nemlig mye av den manuelle dokumenthåndteringen. For det andre gir dette tekniske data og miljødata for produkter som enkelt kan bruses av profesjonelle aktører, privatpersoner eller tilsynsmyndigheter. I tillegg er dataene maskinlesbare, verifiserbare data som kan benyttes for å regne ut kostnader, karbon fotavtrykk, klimagassberegninger eller sjekke om byggeregler er fulgt – og det kan gjøres av algoritmer.

I tillegg hjelper det kundene med å følge lovpålagte krav som blir fler og fler – enten det gjelder REACH, EU-krav, byggeregler, klimagass rapportering etc. Til slutt får byggets eier en datarik digital tvilling ved overlevering.  Det gjør drift og vedlikehold dramatisk enklere og ikke minst billigere, forklarer Lars oss energisk.

Han er ærlig om at arbeidet har vært krevende og tatt mye tid, men rask til å fremheve betydningen av innsatsen som andre ildsjeler som Espen Schulze i Cobuilder, Øyvind Roth i DIBK og Lisbet Landfald i Standard Norge har lagt ned de siste 10 årene. Så har da også innsatsen skapt resultater. CEN 442 har nemlig hele veien blitt ledet fra Norge og i dag har dette arbeidet blitt bakt inn i ISO og er med det en global standard:

–  Ja, og vi deltar aktivt i ISO, CEN, CENELEC og buildingSMART – og er stolte av at vi er med på å forme de standardene bransjen skal leve med fremover, smiler han.

Standardisering oppfattes ofte som tungt og byråkratisk. Hvordan får dere produsenter og entreprenører med dere? 

– Vel, vi viser dem verdien. Mindre manuelt arbeid. Færre revisjoner. Bedre beslutninger. Deretter gjør vi inngangen enkel: SaaS-plattform, åpne APIer, og mulighet til å koble seg på eksisterende systemer. Samtidig drar regulatoriske krav i retning av strukturerte data – EU presser frem digitale produktpass (DPP), strengere miljøkrav og bedre dokumentasjon. Bransjen skjønner at dette er veien fremover.

På spørsmål om hvordan Norge ligger an, smiler han bredt til oss og vet godt at innsatsen han selv har lagt ned har spilt en vesentlig rolle…

– Norge leder an internasjonalt. Arbeidet vi gjør her har direkte betydning for hvordan Europa utformer sine standarder. Når EU nå lanserer digitalt produktpass for byggevarer er det vedtatt at det etableres en dataordbok for å kunne digitalisere informasjonen for produktene som selges på det Europesike markedet. Her har Cobuilder ledet arbeidet EU kommisjonen har gjort for å etablere et DPP system for byggevarer.

Han er tydelig på at dette også handler om offentlig pengebruk og legger til at bransjen fortsatt er for konservativ: 

Vi kunne her til lands spart milliarder om prosjekteringsmetodene var mer standardiserte, aktørene løper hver for seg og lytter til sine rådgivere. Det er ikke rakettforskning – det er mangel på strukturerte data og en forvatning av data på tvers av aktører og systemer. Tenk for eksempel på hva norske kommuner kunne spart på et mer standardisert oppsett rundt skolebygg. Vi snakker store beløp! 

Selv om Fredenlund nylig solgte selskapet, er han ikke ferdig med innovasjon: 

– Jeg sitter fortsatt i styret i Cobuilder, men har også startet LACMUS – det å løse problemer, få aktørene til å samarbeide der det gir gevinster – det er det jeg brenner for og mulighetene har aldri vært større enn i dag, smiler han.

Cobuilder har på to tiår gått fra en liten gründerbedrift til å bli en strategisk aktør i europeisk byggdigitalisering. Den kanskje viktigste årsaken er deres kompromissløse fokus på standarder – ikke som et byråkratisk krav, men som en forutsetning for effektivitet, bærekraft og innovasjon.

Vi tok en telefon til Standard Norge og ba om en kommentar og det var slett ikke vanskelig: 

 – Det Cobuilder har fått til viser kraften i standarder når de brukes helhetlig og målrettet. Der mange snakker om digitalisering, har Cobuilder faktisk fått det til i praksis, og samtidig løftet hele bransjen. Bidraget deres til nasjonalt og internasjonalt standardiseringsarbeid har hatt stor betydning, også langt utenfor Norges grenser, forklarte en imponert administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus oss.

Ingen dårlig attest å ha med seg ut døren, det! 

Lars og hans kollegaer har tatt rollen som språkskaper for bygg: en infrastruktur som gjør at produkter, systemer og mennesker kan forstå hverandre. I en bransje som lenge har vært kjent for lav grad av digitalisering, dårlig datakvalitet og fragmenterte prosesser, fremstår Cobuilder som en av de mest langsiktige og tålmodige innovatørene Norge har.