Da Jimmy Wales og noen venner begynte på wikipedia i 2001, uten kapital og uten ansatte i konkurranse med blant annet verdens kanskje mektigste selskap på den tiden, nemlig Microsoft var det få som trodde at wikipedia ville vinne kampen.

Takket være tusenvis av gode hjelpere utmanøvrerte de Microsoft’s løsning og i dag brukes wikipedia av over 1 milliard brukere hver måned.

Da 50 000 nordmenn gikk gjennom Oslos gater og sang ”Små barn av Regnbuen” i forbindelse med rettsaken mot massemorderen Anders Behring Brevik var det et grasrotforslag på Facebook to dager tidligere som mange valgte å støtte og bygge videre på.

To konkrete eksempler på crowdsourcing, og det finnes mange flere. I neste uke har Open Innovation Lab of Norway invitert Adam Olsen fra HeroX til å holde en MasterClass sesjon som nettopp omhandler hvordan man engasjerer massene på måter som skaper bedre innovasjon langt raskere og billigere enn om alt må gjøres på egen hånd.

Mens crowdsourcing stort sett handler om å samvirke, har også crowdfunding vokst frem som en rask måte å samle støtte på i form av kapital. Crowdfunding krever relativt lite ressurser, i all hovedsak trengs det ”kun” en kreativ kampanje som fenger og når frem til målgruppen så raskt som mulig. Ved bruk av tradisjonelle metoder tar det mange måneder å skaffe sponsorer, mens med vellykket crowdfunding kan det gå på dager – om man fenger på riktig måte.

Crowdsourcing på nasjonalt nivå!

Etter bankkrasjet i 2008 (som nesten gjorde Island konkurs og førte til anklager om kameraderi mellom politiske og forretningsmessige eliter), ble det utarbeidet et nytt grunnlovsutkast i Island. Utkastet ble skrevet av et spesielt råd etter at ca. 3600 kommentarer og 370 forslag ble gitt til rådets nettsted. Rådet brukte i tillegg Facebook og Twitter til å kommunisere med publikum. I en uforpliktende folkeavstemning stemte det islandske folket for den nye grunnloven.

Vi i InnoMag er overbevist om at gode crowdsourcingsløsninger vil bidra positivt når det gjelder å ta tak i problemer som må løses raskt og som betyr mye for mange. Sjekk for eksempel hva NASA sparte på å crowdsource, en av flere historier Adam Olsen vil dele gratis neste torsdag.