Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen, leder av faglig råd i Open Innovation Lab of Norway og professor emeritus fra Norges Handelshøyskole.
Nye ledere tilrettelegger for innsikt. Ny studie viser hvordan gjennombrudd skjer når det personlige møter det profesjonelle – og hvorfor norske virksomheter bør ta dette på alvor.
Det skjedde ikke under budsjettseminaret. Heller ikke i strategimøtet med konsulentene.
For Yvon Chouinard, grunnlegger av Patagonia, kom øyeblikket under en klatretur da han så hvordan eget utstyr skadet fjellet han elsket. For Paul Polman, tidligere Unilever-sjef, var det møtet med fattigdom i India som endret hvordan han tenkte om forretningsmodeller.
Og for deg? Kanskje var det en fjelltur. En livskrise. En kunde som sa noe som traff. Et øyeblikk der alt du trodde om virksomhetens rolle plutselig endret seg.
I vår siste forskningsartikkel* viser vi at slike øyeblikk – tankemessige gjennombrudd – ofte er startpunktet for ledere som lykkes med å kombinere lønnsomhet og samfunnseffekt. Når det personlige møter det profesjonelle, oppstår det forskerne kaller Social Profit Orientation: evnen til å skape økonomisk, sosial og miljømessig verdi samtidig.
Det interessante er ikke bare at dette skjer. Men at det kan designes.
Når krisen blir kreativ
Kjell Inge Røkke var i flere tiår kjent som en «hardcore» industri- og oljemann. Vendepunktet kom rundt 2016–2017, da han offentlig uttrykte en dyp erkjennelse av at virksomhetene hans hadde bidratt til miljøbelastning, og at han ønsket å bruke resten av sin forretningskarriere på å «gi tilbake mer enn han hadde tatt». Dette var ikke et gradvis skifte, men et deklarert gjennombrudd i tenkningen om bærekraftig verdiskaping og ansvar.
Mønsteret gjentar seg. I vår studie fant vi fire hovedveier til slike gjennombrudd:
Krisen som katalysator. Når livet tvinger deg til å stoppe opp, endres perspektivet. Sykdom, tap, eller personlig krise flytter spørsmålene fra “hva” til “hvorfor”. Mange oppdager her at virksomheten kan bidra til noe større enn marginer. Krisen blir ikke bare personlig – den blir strategisk.
Empati som innovasjonsmotor. Kom deg ut av kontoret. Møt brukerne der de er. Se konsekvensene på bakken. Dyp forståelse for andres virkelighet er ikke “soft skills” – det er kilden til produkter og tjenester som faktisk løser reelle problemer. Innovasjon oppstår ikke i Excel-ark, men i møtet med menneskene du skal skape verdi for.
Visjon krever rom. Flow-psykologien viser at gjennombrudds-ideer – moonshots – oppstår når ferdigheter og utfordringer balanseres perfekt. Men det krever at du faktisk gir deg selv og teamet tid til å tenke. Ikke som “nice to have”, men som strategisk prioritet. Sett av tid til visjonsarbeid. Blokkér kalenderen. Behandle refleksjon som det det er: ledelse.
Utforsking på tvers. Kryss grenser. Samarbeid med bransjer og kulturer som tenker annerledes. Det er i møtet mellom ulike perspektiver at hybridløsningene – de som virkelig flytter samfunn – blir født. De beste ideene oppstår sjelden der alle tenker likt.
Fra tilfeldighet til system
Men her er poenget: Dette trenger ikke være tilfeldig.
Vi viser i vår artikkel at tankemessige gjennombrudd oppstår der fokus møter engasjement – og får varig effekt når de forankres i formålstydelig ledelse. De virksomhetene som lykkes, har bygget kulturer som aktivt dyrker refleksjon, nysgjerrighet og eksperimentering.
De har forstått at gjennombrudd ikke skjer på kommando, men at du kan skape betingelsene for at de oppstår.
Det handler om å:
– Gi ledere og ansatte rom til å stoppe opp
– Oppsøke perspektiver utenfor egen boble
– Koble personlig mening med organisasjonens formål
– Tåle at svarene ikke alltid kommer fra konsulentrapporter
– Tilrettelegge for spontane fysiske møter og dialoger
I en tid der alle snakker om innovasjon og disrupsjon, er det en ironi at de beste ideene ofte oppstår i stillhet. På fjelltur. I en krise. I møtet med noen som tenker helt annerledes enn deg.
Hva gjør du mandag?
Så her er utfordringen: Når sist ga du deg selv – og organisasjonen din – rom for et slikt øyeblikk?
Prøv dette: Blokkér to timer i kalenderen neste uke. Ikke til møter, men tid til å tenke. Gå en tur. Besøk en kunde. Snakk med noen utenfor bransjen din. Gjør deg tilgjengelig for innsikt.
For i bunn og grunn handler dette ikke om å bli mer “purpose-driven” eller “bærekraftig” fordi, men å forstå at virksomheter som finner mening – som kobler økonomisk verdi med menneskelig betydning gjennom sine innovasjoner – ikke bare overlever lenger.
De vinner.
*) Referanse: »Purpose Ignited: The Transformative Power of Epiphanies in Driving Social Profit Orientation» av Timothy Keiningham, Tracey Danaher, Leonard Berry, Lerzan Aksoy og Tor Wallin Andreassen, publisert i Journal of Service Management (2025).







