Fora Form mottok Klassikerprisen for stolen City. På bildet er Fora Forms Pål Eid-Hviding flankert av Ragnhild Grytten og Egil Sundet i Designindustrien. Foto: Arash A. Nejad / Nye Bilder

Disse vinner designbransjens priser i 2020

Ekornes, Swims, Figgjo og Fora Form gikk helt til topps når Designindustrien delte ut fire bransjepriser under sitt digitale medlemsmøte torsdag 10. desember. 

– I en stadig mer fremoverlent og spennende møbel- og designindustri, skiller disse fire aktørene seg ut i år. Ekornes leverer glimrende eksportresultater, Swims bygger en fascinerende merkevare, Figgjo tar forskning inn i porselensproduksjonen og Fora Form gir ny relevans til en norsk designklassiker, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Designindustrien delte ut fire bransjepriser under sitt digitale medlemsmøte torsdag 10. desember. Da hadde en fagtung jury vurdert et finaleheat bestående av 10 norske møbel- og designprodusenter.

Ekornes er årets eksportsbedrift

kornes, Heymat, Swims og Vestre var de nominerte til prisen Årets eksportbedrift. Til slutt var det tradisjonsrike Ekornes som gikk av med seieren.

– 2020 har vært et spesielt år. Nedstengte markeder og ordresvikt i mars har nå snudd til rekordstor ordreinngang og vekst i alle markeder. Vi er svært fornøyde med å bli kåret til årets eksportbedrift, sier Øystein Vikingsen Fauske, konserndirektør i Ekornes.

Gjennom flere tiår har møbelprodusenten Ekornes befestet sin posisjon som en bunnsolid eksportbedrift, med nøye utvalgte distribusjonskanaler som strekker seg over hele verden. I dag ligger eksportandelen på hele 90 prosent, med USA og Tyskland som de viktigste markedene. Sykkylven-produsenten er aller mest kjent for møblene i Stressless-kolleksjonen, som siden 1971 har solgt i over 10 millioner sitteplasser.

Årets produkt: “Porselen for alle” fra Figgjo

Figgjos «Porselen for alle»-arbeid og NCPs miljøstol S-1500 var begge nominert til Årets produkt. Figgjo trakk det lengste strået.

Stavanger-produsenten har sammen med Hotellhøgskolen ved Universitetssykehuset i Stavanger gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos demenspasienter. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.

– For å bidra til en bedre måltidsopplevelse spesielt for demenspasienter, måtte vi tenke annerledes når det kom til funksjonalitet på design og dekor. Serien har blitt tatt godt imot på det norske markedet, og vi ser gryende interesse for den i utlandet også, sier Anne Kristine Rugland Thulin, administrerende direktør hos Figgjo.

Klassikerprisen: City-stolen til Fora Form

Produkter fra Arven, Fora Form og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik var alle nominert til Klassikerprisen. Vinneren ble Fora Forms ikoniske City-stol, designet av Øivind Iversen.

– City-stolen har vært en del av norsk møbelhistorie gjennom mange tiår, og har et stabilt og godt salg. Den er bevis på at god design varer lenge, og med dagens bærekraftige fokus er den ett av de beste kjøpene du kan gjøre, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

City-stolen er i sannhet en av de viktigste møblene som ble designet i etterkrigstidens Norge. Den ikoniske stolen fra 1954 er blant de første laminerte stolene i norsk møbelhistorie, og fikk stor betydning for en retning som kom til å definere norsk møbelproduksjon i flere tiår. Etter at Fora Form relanserte stolen i 1994, har den solgt i en kvart million eksemplarer i inn- og utland.

Årets merkevare: Swims

Magnor Glassverk, Swims og Vestre var nominert til Årets merkevare, og det var Swims som til slutt kunne ta med prisen hjem.

– Det er en stor ære å vinne denne prisen. Den er en vitamininnsprøyting for hele laget. Vi har akkurat kjøpt Swims tilbake fra amerikanske eiere, og fremover kommer det til å skje mye. Vi skal lage et enda tydeligere Swims-konsept. Dessuten skal vi bli bedre digitalt, både i kundekommunikasjon og markedsstrategi, sier Alexander Eskeland, daglig leder i Swims.

Swims evner ifølge juryen å være trendy og urban, men samtidig tidløst og klassisk, noe som er et imponerende kunststykke. Hos Swims er det sluttbruker som er viktigst, og gjennom direkte kommunikasjon med kundene skapes sterke og varige bånd.

Denne saken stod først på trykk hos Pressenytt.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!