Home Biz E-helseundersøkelse: -Digitale verktøy gir ikke legen mer tid til pasienten

E-helseundersøkelse: -Digitale verktøy gir ikke legen mer tid til pasienten

0
Foto: Tor Arne Viksjø @ DIPS ASA
Verken pasienter eller helsepersonell opplever at innføring av digitale tjenester og verktøy frigjør mer tid til personlige møter mellom pasient og behandler, viser ny undersøkelse om nordmenns forhold til digitalisering av helsevesenet.

Snart kan innbyggere i hele Norge lese sin personlige, digitale pasientjournal gjennom å logge inn på den nasjonale helseportalen helsenorge.no. Stadig flere booker legetime eller bytter fastlege på nettet, og digitale verktøy gjør det mulig å kommunisere direkte med behandleren eller følge sin egen pasienthistorikk.

Likevel svarer nesten halvparten av de spurte pasientene – 43 prosent – i en ny, nasjonal e-helseundersøkelse, at de ikke opplever at digitalisering av helsevesenet har ført til at leger og helsepersonell får med tid til pasientene, melder det Bodø-baserte e-helseselskapet DIPS ASA. Bare hver tiende pasient har opplevd å få mer tid med behandleren.

Vil bli sett og hørt

Svarene fremkommer i Norsk e-helsebarometer, som meningsmålingsbyrået Opinion før sommeren gjennomførte for DIPS. Over 2000 nordmenn og 200 leger, sykepleiere og annet helsepersonell svarte på spørsmål om sine erfaringer og holdninger til digitale helseverktøy.

-Pasientene vil bli sett, hørt og møtt. Derfor er jeg ikke overrasket over at så mange fortsatt ikke opplever at legen får mer tid. Vi må huske på at antall pasienter og lege- og sykehusbesøk også øker, sier administrerende direktør Tor Arne Viksjø i DIPS.

I undersøkelsen kommer det frem at direkte kontakt ved oppmøte i større grad foretrekkes av kvinner enn menn. Sistnevnte er imidlertid mer åpne for videomøter enn sitt motsatte kjønn.

Fortsatt lite strukturert

Mer enn halvparten av helsepersonellet som deltok i undersøkelsen – 52 prosent – svarte også at de ikke har fått frigjort mer tid til pasienten, til tross for stadig flere digitale verktøy.

–Digitaliseringen av helsevesenet er omfattende, men informasjonen er fortsatt lite strukturert. Det betyr at helsepersonell må rapportere nøyaktig samme informasjon både to og tre ganger i ulike datasystemer, som genererer rapporter, uten foreløpig å være samordnet og strukturert. Derfor skjønner jeg godt at helsepersonell foreløpig ikke opplever at digitaliseringen frigjør mer tid. Men dette vil endre seg i løpet av de nærmeste årene, sier Viksjø.

Menneskemøtet viktigst

Undersøkelsen skiller mellom kommunikasjon og kontakt med leger og helsepersonell. To av tre nordmenn rangerer personlig oppmøte som viktigste kommunikasjonskanal med behandler, mens hver fjerde foretrekker å kommunisere digitalt, via MinJournal eller e-post.

86 prosent oppgir direkte kontakt og fysisk oppmøte som viktigste kontaktform, etterfulgt av telefonsamtale (60 %) og e-post (44 %).

-Det er ingen tvil om at den beste kontakten oppstår i møtet mellom pasient og behandler, og digitale verktøy kan aldri erstatte fysiske undersøkelser. Men i for eksempel etterbehandling og ved store reiseavstander kan løsninger som Skype og andre digitale kommunikasjonsløsninger være et godt alternativ, sier Tor Arne Viksjø.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst