– Hvorfor fokus på god byutvikling? For det første så handler det om å møte en befolkningsvekst, sier Per Øivind Langeland, avdelingsdirektør i innovasjon og næringslivsutvikling i NHO, under DOGA´s arkitektur- og designdag Transform 2016. 

– Folketallet i Norge har siden 1970 og fram til i dag har økt med 1,2 millioner innbyggere. Vi ser for oss at vi øker med nesten 2 millioner fram mot år 2040. Og alle prognoser tilsier at den veksten vil være sterkest i byområdene, sier Langeland.

– Lykkes vi ikke med dette så når vi ikke klimamålene og næringslivets konkurransekraft blir også svakere. Så, hva må til? Jeg skal peke på tre hovedgrep, som henger godt sammen slik vi ser det. Som ikke bare er relevant for de største byene, men også de mellomstore.

1. Kollektivløftet: Kollektivtransporten må møte befolkningsveksten, og vi stiller et krav til arealpolitikken.

– Vi må ha en satsning på kollektiv. Hvis folk skal bruke bilen med like stor intensivitet som i dag så vil vi ha en halv million flere biler i Oslo og Akershus. Innen 2040 så må kapasiteten i rush-tiden fordobles. Det er avgjørende at areal og transportutvikling sees i sammenheng.

2. Stimulerer markedet: ”Grønnere” offentlige innkjøp og incentiver.

– Vi mener at det bør være mulig om å nå et mål tilnærmet 0-utslipp i lang basert transport om et par tiår. Og da er det viktig at det stimuleres til å ta i bruk nye løsninger etter hvert som teknologiene blir modne. Jeg vil spesielt peke på dette med offentlige innkjøp, som fortsatt er et uforløst potensial til å stimulere til mer nye og bærekraftige løsninger.

3. Økt gjennomføringskraft, kommunereform, og redusert planleggingstid – geografisk utstrekning.

– Det siste punktet er en veldig aktuell situasjon nå i disse tidene. Men poenget er at vi må ha raskere fremdrift og smartere utbygging.

– Vi står ovenfor en rivende utvikling i transportsektoren (…) spørsmålet er bare når ting kommer for fullt, avslutter Langeland.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here