IKEA-katalogen har en 70 år gammel historie. Den har vært viktig for IKEA, fordi de har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter.

Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA satser mer på digitalisering og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA-katalogen.

– For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over. Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeadferd har endret seg. For å nå og samhandle med de mange menneskene, vil vi fortsette å inspirere med våre hjeminnredningsløsninger på nye måter. Det sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter IKEA Systems B.V.

Et gammelt og et nytt kapittel

Livet hjemme har aldri vært viktigere. I løpet av de siste årene har nye formater og måter å distribuere innholdet i IKEA-katalogen blitt testet. Et vell av kunnskap og innsikt, både fra kunder og IKEA i ulike land, har blitt samlet inn og vi ser at folk planlegger for sine drømmer og behov hjemme på en annen måte. Selv om det nå er på tide å si farvel med katalogen og et kapittel av historien lukkes, ser IKEA på fremtiden med glede når et nytt kapittel starter.

– Vi vil nå ta de neste skrittene for å forsterke IKEAs unike kunnskap om hjeminnredning, produkter og løsninger på best mulig måte. Men vi begynner ikke med blanke ark. I løpet av de siste årene har vi forvandlet mange aspekter av hvordan vi skal nå og samhandle med kundene våre, og jobben fortsetter for å finne nye måter, kanaler og formater for å inspirere og nå flere av de mange menneskene over hele verden, fortsetter Konrad Grüss.

Tidligere i høst skrev Innomag at IKEA for første gang i sin 77-år lange historie har begynt å kjøpe tilbake gamle møbler for å selge dem på nytt. Målet er alle IKEA-produkter skal lages av fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030, og overgangen fra IKEA-katalogen til digitalisering harmonerer godt med fokuset på bærekraft.

Satser på digitalisering og tilgjengelighet

Beslutningen om å ta farvel med IKEA-katalogen går hånd i hånd med den pågående omstillingen av IKEA for å bli mer digital og tilgjengelig. Omstillingen er allerede godt i gang. I fjor økte varehandelen på nett med 45 % over hele verden og IKEA.com ønsket mer enn fire milliarder besøk velkommen.