Foto: IKEA

Etter 70 år blar IKEA om til et nytt kapittel

IKEA-katalogen har en 70 år gammel historie. Den har vært viktig for IKEA, fordi de har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter.

Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA satser mer på digitalisering og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA-katalogen.

– For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over. Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeadferd har endret seg. For å nå og samhandle med de mange menneskene, vil vi fortsette å inspirere med våre hjeminnredningsløsninger på nye måter. Det sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter IKEA Systems B.V.

Et gammelt og et nytt kapittel

Livet hjemme har aldri vært viktigere. I løpet av de siste årene har nye formater og måter å distribuere innholdet i IKEA-katalogen blitt testet. Et vell av kunnskap og innsikt, både fra kunder og IKEA i ulike land, har blitt samlet inn og vi ser at folk planlegger for sine drømmer og behov hjemme på en annen måte. Selv om det nå er på tide å si farvel med katalogen og et kapittel av historien lukkes, ser IKEA på fremtiden med glede når et nytt kapittel starter.

– Vi vil nå ta de neste skrittene for å forsterke IKEAs unike kunnskap om hjeminnredning, produkter og løsninger på best mulig måte. Men vi begynner ikke med blanke ark. I løpet av de siste årene har vi forvandlet mange aspekter av hvordan vi skal nå og samhandle med kundene våre, og jobben fortsetter for å finne nye måter, kanaler og formater for å inspirere og nå flere av de mange menneskene over hele verden, fortsetter Konrad Grüss.

Tidligere i høst skrev Innomag at IKEA for første gang i sin 77-år lange historie har begynt å kjøpe tilbake gamle møbler for å selge dem på nytt. Målet er alle IKEA-produkter skal lages av fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030, og overgangen fra IKEA-katalogen til digitalisering harmonerer godt med fokuset på bærekraft.

Satser på digitalisering og tilgjengelighet

Beslutningen om å ta farvel med IKEA-katalogen går hånd i hånd med den pågående omstillingen av IKEA for å bli mer digital og tilgjengelig. Omstillingen er allerede godt i gang. I fjor økte varehandelen på nett med 45 % over hele verden og IKEA.com ønsket mer enn fire milliarder besøk velkommen.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »