Det er ikke mange bransjer som har like mye data og nyter godt av lengre kundeforhold enn forsikringsbransjen. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, er ikke bransjen kjent for å være spesielt opptatt av innovasjon. Ingen av de norske forsikringsaktørene er for eksempel med på InnoMag’s oversikt over Norges 25 mest innovative virksomheter i 2020.

Mye tyder på at dette er i ferd med å endre seg, og en aktør som nå går i front er If Skadeforsikring. Den nordiske forsikringskjempen med 3,6 millioner kunder og over 6500 ansatte har nylig lansert et samarbeid med Startup Lab. I den anledning tok vi en prat med Ingrid Janbu Holthe, konserndirektør for privatmarkedet.

Hva håper If Skadeforsikring å hente ut av dette samarbeidet?

Halvparten av våre inntekter på privatmarkedet er innen motor og mobilitetsområdet, et område i stor endring. Så det å ikke henge med på hva som skjer på innovasjonsfronten er farlig. I tillegg er helse et område med stor utvikling og dette berører selvsagt også oss. Vi har i If vært tidlig ute med å samarbeide med oppstartsbedrifter. Dette er ikke noe vi begynner med nå, smiler Ingrid og fortsetter…

– Vi har mye å tape på å ikke henge med og vi i If forsikring opplever definitivt en “sense of urgency”. Vi vet at vi må levere mer enn kjerneproduktet, og vi må være innovative i hvordan vi leverer verdi til våre kunder. Mye vil også skje sammen med partnere, – og mange av disse vil sannsynligvis være startups og scaleups.

Opptatt av at samarbeidet skal være toveis

Hva bringer så If til torgs her?

– Min erfaring er at det ligger gevinster både for oss og for startup-virksomhetene i å utfordre våre respektive mentale modeller. Vi har også en ambisjon om at Startuplab-miljøet skal føle at de får noe verdifullt tilbake, forklarer Ingrid videre.

– Vi har godt av å bli utfordret av nye aktører og du kan godt si at If ser på denne type forpliktende samarbeid som en toveis prosess, der begge parter forhåpentligvis kommer klokere ut, – og vår tro er at dette også vil gi gevinster for både våre kunder og medarbeidere.

Mange ser på forsikringsbransjen som lite innovativ, er dette feil?

– Ja, det vil jeg påstå. Digitaliseringen er for en stor del unnagjort og kjerneproduktet er jo prissensitivt. Nå er det jo ikke unikt, de fleste bransjer sliter jo med å differensiere seg. Vi i If tror omkringliggende tjenester bringer verdi for våre kunder og forsterker derfor nå satsningen på innovasjon. Vårt samarbeid med StartUp Lab er en del av dette, og vi ønsker å være en del av det innovative miljøet.

Har dere satt konkrete mål på innovasjonssatsningen?

– Vi ønsker å få frem en kultur med større grad av fleksibilitet. Målet er å fremstå som den mest kundeorienterte forsikringsleverandøren i alle våre markeder. Innovasjon er for oss ikke noe mål i seg selv, men et kraftfullt verktøy for å nå dette målet. I løpet av våren la vi for eksempel om til en mer agil tilnærming for en større del av vår organisasjon for å raskere kunne tilpasse oss endringer. Det blir gøy å se effektene materialisere seg, avslutter Ingrid.