For et år siden tok Mariam Naqvi et veivalg. Hun bestemte seg for å ta en pause fra diplomatkarrieren og etablerte sitt eget aksjeselskap.

– Det er mange risikofaktorer knyttet til det å være gründer, men det er også det som gjør det spennende, sier Naqvi.

Mariam Naqvi har bakgrunn som diplomat, og arbeidet for UD i 11 år. Hennes siste utstasjonering var i Bosnia-Hercegovina, og der var hun blant annet med på å etablere et sysselsettingsprosjekt for kvinner. Prosjektet har gitt ofre etter Bosnia-krigen mulighet til å få en inntekt fra strikkeproduktene de lager.
– Det fikk meg til å innse det store potensialet som ligger i moteindustrien, og ble inspirasjonen til å starte Fashion Footprint AS, sier Naqvi.

Alle klær har en historie
Idéen bak Fashion Footprint er å gi forbrukerne enkel tilgang til historien bak klærne de kjøper.
– Før i tiden kjente du den som sydde klærne dine. Nå er avstanden større mellom produsent og forbruker. Vår forretningsidé er å benytte smartelefon-teknologi for å knytte de som kjøper klær tettere til produsenten, sier den ferske gründeren.

Miriam Naqvi. Foto. Fashion Footprint
Miriam Naqvi. Foto. Fashion Footprint

Mens det de siste årene har vært en rekke skandaler knyttet til forholdene i tekstilindustrien, ønsker Naqvi å trekke frem de positive historiene. For å gjøre informasjon om klærne lettere tilgjengelig, har Fashion Footprint AS utviklet en mobilløsning som etter planen skal lanseres i 2016. Ved hjelp av mobilen kan kundene scanne merkelappen på klærne til Fashion Footprints samarbeidspartnere. Dermed får de rask tilgang til opplysninger om stedet der klærne er produsert, helse og sikkerhet for de som har laget klærne, og annen viktig informasjon.
– Det gjør det mulig å ta aktive kjøpsvalg, slik at kundene bidrar til å etterlate et positivt sosialt fotavtrykk både lokalt og globalt, sier Naqvi.

Positivt med gründerfellesskap
For Naqvi har det vært viktig å kunne diskutere konseptet til oppstartsselskapet med andre, og det å komme inn i et miljø med andre som jobber med noe av det samme, har for henne vært en fordel.
– Man får ofte mange gode tips ved å dele. Hemmelighold har lite for seg. For min del har det i oppstartsfasen vært veldig viktig å være tilknyttet 657 Oslo, som er Norges største kontorfellesskap for kreative næringer. sier hun.

Fra høsten av blir hun en del av Sentralen/So Central, et kontorfellesskap med fokus på sosialt entreprenørskap. Naqvi sier at det finnes flere slike miljøer rundt omkring i landet, og de fleste burde kunne finne noe som passer for sin bedrift.

Internasjonalt samarbeid

Naqvi forteller at selskapet nå skal inn i en fase med fokus på internasjonale samarbeidspartnere, innhenting av kapital og kommersialisering. Målet er å inngå samarbeid med større internasjonale aktører.
– De største ufordringene står nok foran oss, nå som vi går inn i vekst- og utviklingsfasen, sier gründeren. Hun er likevel ikke i tvil om at hun gjorde det rette da hun valgte å satse.
– Foreløpig nyter jeg hver dag som gründer – og tar ett skritt om gangen, sier hun.

Mariam Naqvis råd til andre gründere:

· Planlegg oppstarten og sørg for oppstartskapital. I de fleste tilfeller tar det tid før gevinsten kommer inn.

· Hemmelighold har lite for seg! Det er viktig å dele idéer og få tilbakemelding fra andre, gjerne spesielt under planlegging av oppstarten.

· Finn et fellesskap. Det finnes ulike miljøer over hele landet som tilbyr kontorfellesskap det er mulig å bli en del av.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here