250 mennesker var tilstede på torsdag 18 oktober under Gründerdagen 2102 på Forskningsparken (Oslo Innovation Centre).

Det var utrolig interessant og inspirerende, med motiverende foredrag, innholdsrike workshops, nyttig speeddating og mingling på høyt nivå.


Vi ble innledet av foredraget “A winners DNA” av danske Rasmus Ankersen. Han holder vanligvis foredrag for TED! Han sa utrolig mye bra, så det er vanskelig å beskrive dette i et avsnitt…

Han snakket om hvoran du finner dine talenter og i hvilke miljøer de “henger” i. Han sammenliknet OL vinnere med business partnere og understreket poenget med at talenter ikke nødvendigvis var født sånn, men ble slik med nok øvelse og pågangsmot. Ankersen spurte: “hvordan finner du skjulte talenter i dag? – Du må finne de riktige miljøene, og kanskje forandre på måten du leter etter talenter på.

“what you see, is not what you always get”

“train for skills, hire for attitude”

“Becoming good is possible for many more people than you think, but its bloody hard”

How can I get better? “Put hunger over skills”

“A winner is a looser who evaluated himself”

Nathan Gold er en presentasjonsekspert fra selveste Silicon Valley, han holdt det engasjerende foredraget “How to captivate an audience in 30 seconds”. Han grep faktisk min oppmerksomhet, ved å få meg (og alle de andre), i ett minutt, til å skrive en liste over alle de tingene tenkte på akkurat da. Så skulle vi legge listen bort, og da hadde han vår oppmerksomhet… Han hadde mange andre grep for å fange folks oppmerksomhet, som å trenge inn i folks sinnstemning. Hvis du snakket om sex, romantikk, gi dem et løfte eller en ny opplevelse, så skulle han love meg at jeg ble avbrutt i tankebanene….. Har publikum motatt budskapet? Dette er det viktigste i all komunikasjon. Det er ikke det du sier, det er det folk hører. Husk at 55% av all visuell kommunikasjon er hvordan du ser ut når du snakker, bare 7% er ordene du sier! (38% er hvordan du sier det)

Nathan sa du skulle tenke på et ord under alle presentasjoner: SAME

  • Stories. Alltid foretell en historie til publikum. Det er ikke alltid en investor vil huske presentasjonen din, men kanskje han husker historien?
  • Sammenlikninger. (Grundere er som…)
  • Analogier (Grundere er for investorer som det ost er på pizza)
  • Metaforer (Møtet med investor er i dragens hule)
  • Engasjerende (Finn wow faktoren hos publikum)

Mingling og speeddating. Mingling på slike arrangementer vil sørge for at du møter mange herlige mennesker. Nå var jeg så heldig å få snakke litt ekstra med Nathan Gold…

Etter min speed-dating med Jens Andreas Huseby fra Connect Norge, der vi snakket om forretningsutvikling i forhold til min blogg, fikk vi to spennenede foredrag om Facebook markedsføring, og hvorfor dette var viktig. Det mest spennende var likevel fordraget fra Bill Reichert fra Garage Technology Ventures i USA; “Turning Ideas into great companies”. Han ga oss et innblikk i hva som virket og hva som ikke virket i forhold til det å starte ny bedrift i dag.

Nå er det slik at det har blitt litt nye regler på hva som funker best:

  1. Gammel regel: “Å tjene penger” vs. ny regel: “Å skape verdier”
  2. “En brilliant gründer” vs. “Et brilliant team”
  3. “planlegg jobben, følg planen” vs. “planlegg underveis”
  4. “Å gjøre feil er ikke et alternativ” vs.”Å feile er et krav”
  5. “Skap venture kapital” vs. “Bootstrapping”
  6. “Bruk sundt norsk bondevett” vs. “få ny global kunnskap”
  7. “konkurranse fortrinnet ved å være først ute” vs. “vær rask til å tilpasse deg”
  8. “bygg det, så kommer kundene” vs. “Hvis de kommer så bygger vi det”
  9. “Forandringer kommer hurtigere og hurtigere” vs. “Endring tar tid”
  10. “Teknologi er det som driver innovasjon” vs. “Mennesker trumfer teknologi”

Vil du lese mer om dette, klikk her. Bill understreket hele foredraget med å få oss til å tenke gjennom hvordan en skulle få en investor til å bli forelsket i deg- fall in love….

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here