I 2012 etablerte gründer Annette Fosaas The Innovation Effect; en tjeneste som skal utstyre gründere med hjelpeverktøy og større nettverk.  

The Innovation Effects første app er et coachingverktøy for kvinner. Fosaas har 16 års erfaring innen strategi- og businessutvikling, markedsføring, merkevarebygging og PR i både nasjonale og internasjonale bedrifter.

Hva konkret er det appen hjelper brukeren med?

– iPad-applikasjonen, Innovation Effect (TIE 1.0), ble utviklet som et coaching-verktøy for kvinnelige gründere. Den er fokusert på kreativitet, innovasjon, entreprenørskap og ledelse.

– Appen inneholder artikler, verktøy, teknikker og nytenkning som du kan bruke for personlig eller profesjonell vekst. Den kan brukes av alle – ikke bare av kvinner, legger hun til.

Verktøyet er pedagogisk bygget opp, med åtte emner. I dag har brukere fra 125 land lastet den ned. Landene med flest brukere er USA, Norge og Storbritannia.

I gang med nytt prosjekt
Fosaas utvikler nå sitt andre produkt, Startup-appen The Innovation Effect 2.0 (TIE 2.0), for gründere. Denne appen skal kunne lastes ned på alle plattformer, inkludert datamaskin og smartphone. Verktøyet tar i bruk funksjoner fra spillverdenen.

Dette prosjektet har som målsetning å bygge verdens første virtuelle plattform for entreprenører. Vi ser potensialet i å hjelpe alle gründere med å utvikle sitt nettverk og få tilgang til oppstartsverktøy. Applikasjonen skal få bedriftene opp og frem, både raskere og smartere, ifølge Fosaas.

Bakgrunnen for å starte virksomheten var ifølge gründeren et sterkt ønske om å hjelpe andre gründere, ikke bare i Norge, men globalt.

– Gründerskap innebærer stor grad av usikkerhet. Skal jeg tørre å satse og lytte til min egne stemme, eller til støyen av alle andre?, sier hun. Basert på min erfaring med The Innovation Effect er det viktig å lytte til seg selv, holde fokus, nettverke og teste produktet på målgruppen.

Vellykket crowdfunding-kampanje
Fosaas har brukt sommeren på å gjennomføre en crowdfunding-kampanje for å hente inn kapital til å utvikle en prototype/demo av den nye digitale plattformen.

– Det var en krevende øvelse fordi crowdfunding er lite kjent i Norge, det var derfor ekstra gøy å komme i mål. Vi har nå særlig fokus på optimal brukeropplevelse og brukertesting, blant gründere og studenter. Neste steg blir å hente inn kapital til å utvikle den endelige tjenesten.

Og hvordan skal dere tjene penger på dette?

–  The Innovation Effects første app ble lansert i 2013. Den er gratis, og er lastet ned av brukere fra 125 land. Vi ser på hvordan vi kan bygge en stor brukermasse og forventer ikke omsetning før til neste år når vi lanserer den nye Startup-appen.  

Hvordan går veien videre?

Fosaas har brukt et år på å snakke med gründere og studenter. I løpet av prosessen har hun observert at gründere har et spesielt behov for kapital, mentoring, nettverk og konkrete oppstartsverktøy.

– De har behov for et team og tilgang til viktige verktøy. Min erfaring er at mange førstegangsgründere ikke vet hvor de skal starte, sier hun.

Gjennom fokusgrupper og tilbakemelding fra studenter og gründere har hun fått vite at det er et vesentlig behov for en digital plattform, som kan bidra til at gründerne kommer raskere i gang med sine prosjekter. De trenger å bli koblet opp mot nettverk for å få dette til i praksis.

– Nå jobber vi aktivt med versjon to som er en løsning på disse behovene. Her kan gründere koble seg opp mot det nettverket de trenger og få tilgang til brukervennlig oppstartsverktøy.

– På The Innovation Effects nye digitale plattform vil gründere og innovatører kunne koble seg opp mot mentorer, studenter og investorer for å teste og utvikle sin forretningsidé. Det vil være høy grad av personlig interaksjon mellom gründer og støttespillere. Vi ønsker å tilrettelegge for brukergenerert innhold og motiverende, trinnvise funksjoner.

Hva er målet med prosjektet på sikt?

– Å skape et digitalt univers og økosystem for gründere og innovatører, der de kan realisere sitt potensiale. Et økosystem for samskapning og åpen innovasjon på tvers av bransjer og landegrenser.

– Vi jobber ut fra filosofien om å tenke stort og starte i det små. Det vil si at vi satser på Norge og Norden i første omgang, men har samtidig et langsiktig og globalt perspektiv. Vårt mål er å lansere The Innovation Effects nye Oppstarts-app og virtuelle plattform til neste år.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here