Cathrine Pia Lund er den syvende kvinnen inn i Innovasjon Norges ledergruppe. For å lykkes må hun sette norsk reiseliv og kultur på verdenskartet.

Nå er siste kvinne på plass i Innovasjon Norges ledergruppe.

Ny direktør for merkevare er Cathrine Pia Lund som kommer fra stillingen som markeds- og kommunikasjonsdirektør i Den norske Opera. Dermed er hele sju av 11 i Innovasjon Norge Innovasjon Norges nye ledergruppe kvinner.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth oppgir at Lund har fått svært gode skussmål for sin lederstil hos tidligere arbeidsgivere.

– Lund har solid faglig bakgrunn og har vært tonesettende for resultatene som er oppnådd hos tidligere arbeidsgivere. Hun har vært helt sentral i etablering og oppbygging av Operaens merkevareprofil og utviklingen av verdiplattformen til SAS. Denne bakgrunnen er svært relevant når Lund skal bygge og revitalisere Innovasjon Norges mandat om å profilere norsk næringsliv ute, Norge som turistattraksjon og ikke minst øke Norges attraktivitet som investerings- og etableringsalternativ for internasjonale selskaper, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

– Nasjonal merkevare funker

Så hva er egentlig Norges merkevare i dag før Lund tiltrer stillingen?

3in.no har tidligere skrevet om hvordan Norge gjør seg usynlige for internasjonale investorer, noe som forsterkes av mangel på gründersuksesser.

Likevel har BI-forskere funnet ut at norske merkevarer selger bedre. Et eksperiment viste at tyske studenter som fikk presentert Helly Hansen som norsk vurderte produktet høyere enn de som kun fikk presentert Helly Hansen uten noen opprinnelse.

• Les også: Skal vi flagge for en merkevare

– Vi har en stor oppgave fremover med å synliggjøre Norges konkurransefortrinn, og må bli mer bevisste verdien av tydelig og systematisk merkevarebygging. I det arbeidet må vi få frem flere aspekter ved Norge ved å vise bredden i norsk næringsliv, verdier, kulturliv, reiseliv og entreprenørskap ut i verden, sier Cathrine Pia Lund.

Slik skårer Norge

Nettopp reiseliv og kulturliv er noe Norge skårer dårlig på ifølge omdømmeundersøkelser (se lenger ned).

Og markedsføringen av norsk reiseliv er tydelig plassert på Lunds bord.

Her er resultater fra to av merkevarerapportene:

• Norge ligger på 6. plass på FutureBrands Country Brand index. Av de 75 landene i undersøkelsen, oppgis 22 land å kunne regne seg som merkevarer.

Undersøkelsen viser at Norge er utenfor topp 10 på turisme og kultur. Akkurat nummer 10 på eksport, nummer 4 på verdisystem og nummer tre på livskvalitet.

• Norge ligger på 13. plass på Anhold-GFK Roper brand index (PDF) – Rapporten viser at Norge spesielt hemmes av dårlige resultater innen reiseliv og kultur. Bedre resultater her vil bringe landet inn på topp 10-listen. Norge skårer derimot godt på myndighets- og styringsparameteret.

Norges hardeste kritikere er India og Egypt, mens Tyskland og våre nordiske naboer har et godt bilde av landet og plasserer det blant topp-5 nasjoner.

Omdømmeundersøkelsen viser at norsk eksport forbindes med:

– 18 prosent – høyteknologi
– 15 prosent – jordbruk- 15 prosent – mat
– 12 prosent – olje
– 12 prosent – håndverk
– 11 prosent – bank

Mens dette forbindes med kultur:

– 22 prosent – museum
– 19 prosent – moderne design
– 18 prosent – sport
– 15 prosent – skulptur

Bakgrunn fra fly og NRK

Lund har de siste 16 årene hatt ulike lederroller innen markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjon, blant annet som markedsdirektør i flyselskapet Braathens og markedsdirektør i SAS Norge. I SAS var hun sentral i utformingen av bedriftens visjons- og verdiplattform.

Hun har også bakgrunn som innspillingsleder i NRK Dagsrevyen, er Cand. polit., med hovedfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, og bedriftsøkonom fra BI.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here