Biofarmasiselskapet AbbVie og Driv Inkubator har gått sammen om å lete etter ideer som gir syke mennesker bedre liv. 

(Denne artikkelen er presentert i samarbeid med Innovation Forum Norway).

Utfordringene i idékonkurransen er basert på brukernes behov.

– Basert på en kartlegging vet vi at mange mennesker ønsker bedre tilgang til informasjon om egen sykdom og at det blir utviklet nye produkter og tjenester som gjør hverdagen lettere, sier innovasjonsdirektør i AbbVie Anne Helen Præsttun.

– Idékonkurransen handler om å bidra til at personer med ulik bakgrunn kan komme med ideer som kan gjøre livet til mennesker som lever med sykdom bedre. Vi ønsker å få frem ideer som bidrar til at pasienter får økt livskvalitet og hjelpes slik at de kan fungere så normalt som mulig i hverdagen, sier daglig leder i AbbVie Norge Tiago Campos Rodrigues.

Konkurransen er delt opp i flere faser og inkluderer en åpen utlysning, en idéutviklings workshop og en forretningsutvikling workshop. konkurransen er åpen for alle. Idéutviklere, pasientforeninger, akademia, gründer- og utviklermiljøer vil bli oppfordret til å delta.

Siste frist for innsending av idé er 1. september. For å delta på idéworkshop er fristen 1. juni. 

– For å nå opp i konkurransen må ideen ha en viss innovasjonshøyde og høyt verdiskapingspotensial. Gjennomføringsevne og om vi tror det lar seg realisere med gitte forutsetninger vil også bli vektlagt, sier daglig leder i Driv Inkubator, Hege Eiklid.

– Idéworkshopen er et tilbud til dem som ønsker å videreutvikle egen idé sammen med potensielle brukere av produktet eller tjenesten, produktutviklere, designere, gründere med flre. De beste ideene vil bli plukket ut til å delta på idéworkshop som arrangeres i samarbeid med House of Nerds, sier Anne Helen Præsttun.

350.000 kroner i premie

Under Oslo Innovation Week i oktober inviteres de fire beste ideene til en businessworkshop med en målsetting om å utvikle bærekraftige forretningsmodeller med fokus på brukernes behov.

Innovasjon Norge vil sammen med seriegründere og forretningsutviklere også bidra.

– Workshopen blir en del av et arrangement som vil ha fokus på Open Innovation og blir gjennomført sammen med Abelia, Foreningen for Innovasjonsselskaper i Norge og Oslo Cancer Cluster, sier Hege Eiklid.

Avslutningsvis presenteres forretningsmodellene for en jury bestående av næringsliv, Innovasjon Norge og politikere. De beste to ideene belønnes med en stipend på kr 150.000 fra Innovasjon Norge og kr 200.000 sponset av AbbVie til utvikling av forretningsidéen sammen med et team av forretningsutviklere i regi av Driv Inkubator.

Dette er en idékonkurranse som AbbVie og Driv Inkubator brenner for. I tillegg til å være opptatt av å få frem gode ideer som kan øke livskvaliteten til mennesker som lever med sykdom ønsker de at det utvikles flere selskaper som jobber med helseinnovasjon.

– AbbVie ønsker at norge skal utvikle en sterk helseindustrisektor, da må forholdene legges til rette slik at man kan starte egen bedrift og satse på forskning og utvikling av nye produkter og hjelpemidler, avslutter Tiago Campos Rodrigues.

Driv Inkubator hjelper gründere med å bygge egen bedrift og å nå sine mål raskere med riktig kompetanse og nettverk. AbbVies oppgave er å bruke sin ekspertise, sine dedikerte medarbeidere og sin unike tilnærming til innovasjon for å utvikle og markedsføre avanserte behandlingsmetoder mot noen av verdens mest komplekse og alvorlige sykdommer.

Idékonkurranse!

Har du en god idé som kan gjøre en forskjell for mennesker som lever med sykdom, kan du vinne kr 150.000 i stipend og kr 200.000 til forretningsrådgivning.

Mange mennesker ønsker bedre tilgang til informasjon om egen sykdom og at det blir utviklet nye produkter og tjenester som gjør hverdagen lettere.

Idékonkurransen gjennomføres av Driv Inkubator i samarbeid med AbbVie og med støtte fra Innovasjon Norge.

Se minhelseide.no for mer informasjon

(denne artikkelen er presentert i samarbeid med Innovation Forum Norway)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here