Casey Bankord mener norske bedrifter har mulighet til å være foran innovasjonsbølgen. Men da må de ikke la noen andre lage et bedre produkt.

Innvasjonseksperten Casey Bankord er denne uken i Norge for å gi norske ledere gode råd på veien mot innovasjon. Her skal han snakke for Open Innovation Lab of Norway om innovativ kultur, og gode verktøy på veien. Bankord står bak selskapet SlimBooks, og etter selskapet tok av i Silicon Valley, ble Bankord Founder Coach for andre gründere. Nå jobber han i Clareo for å hjelpe store selskaper med å finne de rette verktøyene for å kunne innovere på rett tidspunkt.

– Pass på Zombier

Vi bruker seks nøkkeldimensjoner når vi snakker med selskaper. De trenger lederskap, organisering, prosess, evner, læring og kultur, fortell han, og legger til at det viktigste for å innovere er å ha de riktige verktøyene på plass allerede.

– Du må vite når du skal skalere, når ideen skal ut i verden. I tillegg snakker vi om «zombie–prosjekter», som ikke kommer noen vei, men som bare trekker penger. Vi prøver å lære bedrifter hvordan de skal se det tidlig, at dette kan bli en zombie.

Bankord mener mange selskaper lett kan trå feil i sin jakt på innovasjon. Og det viktigste mener han er ikke isolere seg.

– En av de første fristelsene man han har i store selskap som skal innovere seg, er å ta «innovasjonsgruppen», pakke den i en eske, og isolere den fra resten av bedriften. Det som ofte skjer da er at gruppen sitter og jobber med ting som ikke er relevant for bedriften i det hele tatt, fordi man ikke kommuniserer, forteller han.
Bankord påpeker også at i tilfeller hvor planen er å endre kjernebedriften, kan dette være lurt, men at det som regel ikke fører til innovasjon i praksis.

Vær klar for panikken

Men er norske bedrifter klare å innovere like stort som amerikanerne?

– I USA endrer verden seg raskere enn vi vil. Mange selskaper står med ryggen mot veggen akkurat nå, og det skaper et hastverk. I Norge er dere ikke helt der ennå, men fordelen med det er at norske selskaper har mulighet til å komme foran kurven og være klar før panikken slår inn, forklarer Bankord.

Men det er mer enn bare å være foran som teller når man skal snu kurs.

– Du må være en leder som er villig til å stille spørsmål ved dine forutsetninger. En gang i tiden ble det gjort et intervju med sjefen for Blockbuster, og han ble spurt om hva han mente om Netflix, som på den tiden sendte leiefilmer i posten. Da sa han «Det er ikke slik folk vil leie filmer, dette er og blir et nisjemarked». Resten er historie, og det er også Blockbuster, sier Bankord.

Han forklarer at det er så mange selskaper som ikke har endret seg i tide, og forsvant helt, fordi noen tenkte i litt andre baner, at man må lære av det.

– Nå har vi en verden full av nytenkende startups som utfordrer konvensjonen, og de har ofte rett i sine ideer. Hvis de store selskapene da ikke vil innovere, vil startupene slå dem.

Han mener også at tidspress gjør at små startups kan slå de store selskapene.

– En liten startup har ikke den luksusen at de kan ta det med ro. De har en tikkende klokke, og de må komme fort til målet, før alle pengene er borte. Her kan store selskaper lære mye, mener han. Bankord påpeker også at det er viktig å ha “roerne” med seg på laget.

– En stor bedrift kan ha kraftige roere på laget, men de ror hver sin vei. I en startup er de kanskje ikke like mange, men de ror mot samme målet, og derfor vil de komme raskere frem også.

Fra OK til fantastisk

Og det er ikke bare i tech–bransjen dette skjer, forklarer Bankord. Også i kaffe–industrien er nå USA på vei mot en revolusjon.

– Starbucks har lenge vært, og er vel ennå, den ledende på markedet. Men nå kommer det små selskaper som tilbyr et bedre produkt og en mer elegant opplevelse. Og skal du drikke for eksempel Blue Bottle, som nettopp ble kjøpt opp av Nestlè, istedenfor Starbuck, må produktet være mye bedre.

Bankord mener at ledere må ta en ekstra titt på det produktet de leverer.

– Hver gang det finnes et produkt som er ok, men ikke fantastisk, vil det komme noen å lage et fantastisk produkt. Og hvis du som leder har det ok produktet, bør du kjappe deg å lage noe fantastisk, for ellers gjør noen andre det.

Han mener også at den rette staben er en nøkkel–ingrediens i jakten på neste bølgetopp.

– Noen ansatte vil sloss mot deg i en innovasjonsprosess. Det kan være hardt å innovere, og hvis de ansatte ikke forstår hvorfor dere må bytte kurs, kan det bli tøft.

Men han mener at de rette «roerne» kan lage fantastiske produkter.

– De mest innovative menneskene jeg har møtt, er de som er naturlige nysgjerrige. Når du skal finne nye talenter, enten innenfor bedriften, eller utenifra, let etter denne nysgjerrigheten.

 

Casey Bankords fem topp tips til Norske ledere:

Vær villig til å utfordre dine forutsetninger. Vær villig til å tenk i nye baner, det er der innovasjonen kommer fra.

Design en visjon og strategi som dine ansatte vil forstå. Hvis de ansatte ikke skjønner hvor du har tenkt deg, vil de ikke følge etter deg.

Finne de rette personene i din organisasjon. Let etter nysgjerrighet, selger–driv, ønske om å lage noe fantastisk.

Utstyr organisasjonen med de rette verktøyene og prosessene for å innovere. Det kan ikke være ad–hoc. Det må være en konsistent prosess.

Fortell historier. Fortell historier når det går bra, fortell historier når det ikke går bra. Disse historiene vil gjøre at man lærer.