Sist uke pitchet Helga Stormo ideen sin for en investor. Les hvordan det gikk – og hennes råd til norske gründere som vil lykkes.

_DSC8620-kopi

Gründerskolen og opplegget ved denne er presentert i det første blogginnlegget, mens Christoffer Sapienza skrev om ankomsten til Silicon Valley. I del 3 skrev Helga Stormo om hva Silicon Valley er, mens Start-leder Ingvild Sandmo skriver friheten i arbeidsoppgavene i del 4. I del 5 skrev Christoffer Sapienza omå utfordre seg selv for å lykkes, mens Helga Stormo skrev om en dag i en interns liv. I det sjuende innlegget skrev Ingvild Sandmo om tingenes internett.

Nå er det kun to uker igjen av oppholdet i San Francisco og dette er derfor mitt siste innlegg på Internbloggen. Jeg har opplevd så utrolig mye og kunne sikkert skrevet i timevis om alt jeg sitter igjen med etter Gründerskolen – alle stedene jeg har besøkt i California, arrangementene jeg har vært på i Silicon Valley og de bra forelesningene jeg har hatt på Berkeley. Men i stedet ønsker jeg å filtrere dette ned til de to viktigste erfaringene jeg sitter igjen med etter oppholdet, som jeg mener er viktig for at norske gründere skal lykkes, nemlig å (1) våge å tenke stort og (2) ha en god businessmodell.

Våg å tenke stort

Dette har jeg hørt i mange kontekster under oppholdet – både i forelesning, blant investorer og gjennom å observere andre gründere. Jeg var på et arrangement i Silicon Valley i forrige uke og ble tvunget av sjefen min til å pitche idéen jeg og gruppen min utviklet på Berkeley, til en investor (noe som selvsagt var langt utenfor min komfortsone).

Jeg fortalte han at idéen vår het heim, og er en tjeneste som skal gjøre det lettere for folk å finne leilighet når man reiser til en ny by. Siden man ikke får sett leiligheten fysisk selv, betaler man noen lokale ”heimers” til å dra på visning for deg. Tjenesten rettet seg i første omgang mot folk som flytter til San Francisco, siden vi selv vet hvor vanskelig det er å finne leilighet her.

IB10
Sjefen min, Nathan Beckord, og meg i Silicon Valley, rett før jeg måtte i ilden og pitche heim for en investor. Selfie av Nathan Beckord.

Er markedet ditt stort nok?

Det første spørsmålet jeg fikk etter å ha presentert idéen min for denne investoren var ”hvor stort er markedet ditt?”

Dette hadde jeg ikke noe godt svar på, annet enn at det var ”relativt stort”. Å ikke vite hvor stort markedet mitt var, var en bommert, og det burdet jeg visst på forhånd. I en forelesning jeg hadde med venturekapitalisten og entreprenøren, Shomit Ghose, lærte jeg nemlig at investorer er opptatt av at avkastningen de får på en investering bør ha mulighet til å bli minst 9X så stort som selve investeringen.

Hvorfor?

Hvis en investor investerer i et fond med 10 ulike selskaper, vil kun ett av disse (statistisk sett) lykkes. Derfor må dette ene selskapet veie opp økonomisk for de andre 9 som feilet for at investoren skal ha gjort en god jobb.

Hvis en investor spør deg hva han/hun kan forvente å få i return on investment, og du sier du skal doble det for eksempel (noe som jo egentlig høres veldig flott ut), er altså dette lang ifra godt nok – du må i teorien kunne nidoble det!

IB11
VC, entreprenør og foreleser Shomit Ghose. Bilde: Ruben Østrem

 

Derav kommer viktigheten av å ha et stort nok marked. Jeg har på følelsen av at norske gründere har en tendens til å tenke for smått – jeg inkludert.

Vi begrenser oss ofte til det norske markedet, siden vi kjenner til det. I tillegg holder janteloven oss igjen. Hvis jeg hadde sagt at målet mitt er å revolusjonere verden med heim, ville de fleste sagt ”yeah right”.

I USA, og særlig Silicon Valley, regjerer den amerikanske optimismen, slik at om du snakker om ideen til folk rundt deg, vil du heller bli tipset om folk som kan hjelpe deg å nå målet, i stedet for å høre at det ikke lar seg gjøre eller er for risikabelt.

Så tips nummer én er altså å våge å tenke stort nok. Og husk, som Christoffer omtalte i forrige inlegg, – kun 0,0007% av verdens befolkning snakker norsk, så våg å tenke større enn det norske markedet.

Ha en god businessmodell

Den neste erfaringen jeg tar med meg er viktigheten av å ha en god businessmodell. En businessmodell er kort fortalt hvordan bedriften din skal tjene penger. Når man starter et eget selskap kan man fort henge seg opp i det produktspesifikke, det tekniske, hvordan man skal markedsføre seg og lignende, men glemmer det mest grunnleggende spørsmålet – hvordan skal bedriften tjene penger?

Å finne den rette businessmodellen til selskapet er altså noe som bør kreve mye oppmerksomhet, og ikke glemmes blant alt det produktrelaterte.

Et viktig element er at man må være forberedt på at businessmodellen man velger å gå for kan forandre seg over tid, i takt med at teknologien forandrer seg.

Vi hadde en forelesning om Netflix, som har vært veldig proaktive og innovative når det kommer til å endre businessmodell. De startet med å selge DVD’er én og én online og sende de til kundene via post, men endret etter hvert businessmodell til å bli abonnementsbasert, noe som sørget for høyere verdi for kunden, som kunne leie ubegrenset med videoer. Deretter endret dette seg til å bli en utelukkende online streaming-tjeneste, som vi kjenner til i dag.

Hvis ikke Netflix hadde gjort disse endringene underveis ville de mest trolig aldri vært der de er i dag. Nøkkelen er altså å tilpasse businessmodellen gjennom å bruke ny teknologi, for å kunne gi høyere verdi til kunden.

Disse to elementene, og selvsagt mye mer, kommer til å være i fokus for meg fremover.

Jeg har allerede tatt grep, og planlegger å oversette Happy Wifey (nettbutikken min) til engelsk i nærmeste fremtid, for å nå ut til et større publikum.

Når er det to uker til oppholdet er ferdig, og jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke Carina Tønnesen ved Senter for Entreprenørskap på Universitetet i Oslo, Tormod K. Lunde og Trond Petersen ved U.C. Berkeley , Lisbeth B. Smestad ved Innovation Norway San Francisco og Nathan Beckord ved Foundersuite (pluss Christoffer da, som har holdt ut med meg som co-intern), for å ha muliggjort dette fantastiske oppholdet i San Francisco gjennom Gründerskolen.

Jeg har fått utrolig mange nye venner og kontakter, lært masse og har hatt en opplevelse for livet. Nå gjenstår siste og avgjørende presentasjon der heim skal presenteres for Tormod og Naeem, før turen går hjemover. 

Takk for meg!

 

IB12
På toppen av Half Dome i Yosemite National Park. Bilde: Peter Wilson.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here