Home Events Klart for World Robot Olympiad finale i Thailand

Klart for World Robot Olympiad finale i Thailand

0
Deltakere i alderen 6-25 konkurrerer hvert år i den store robot-olympiaden. Foto @ WRO

Overraskelses-regler & automatisering vil utfordre unge konkurrerende til å løse ekte problemer på det populære årlige arrangementet.

Industrilederne innenfor automatiske og sikre nettverk, The World Robot Olympiad Association og sponsorene LEGO Education og Juniper Networks står bak konkurransen som fredag starter i Chang Mai, Thailand.

484 lag med over 1,200 mennesker fra 63 land skal delta på tvers av åtte alders- og oppgavebaserte kategorier. Lagene vil demonstrere sin evne til problemløsning og innovasjon ved bruk av LEGO-baserte roboter som de har designet, bygget og programmert selv.

– Robotikk er en fantastisk plattform til å inspirere studenter til å fatte interesse for STEM (Scienve, Technology, Engineering, Math). I dagens travle samfunn trenger vi studenter som tenker kreativt, forteller Claus Ditlev Christensen, Generalsekretær i World Robot Olympiad Association Ltd.

Årets tema er «Food Matters» og enkelte av oppgavene lagene skal løse dreier seg om nettopp dette. Deltagerne er klare over hvilke oppgaver de får slik at lagene kan forberede tilnærmingen sin, men de må også håndtere en overraskelsesregel som annonseres ved finalestart. Dette tester lagenes evne til å arbeide som et team, tenke kjapt og adaptere både hardware og software uten hjelp. De blir også nødt til å begynne med demonterte roboter og med tid- og størrelsebegrensninger, alt uten instruksjoner eller assistanse fra voksne.

– Dette er ikke bare lek og moro – konkurrentene når en bemerkelsesverdig høy standard i automatisert prosjektering for problemløsning i den virkelige verden. Juniper har alltid vært lidenskapelig opptatt av STEM-utdanning som en kreativ plattform for neste generasjons evne til å forandre til det bedre, forteller Mike Marcellin, CMO i Juniper Network.

Og de unge deltakerne får noe å brune seg på. Robotene må være bygget kun ved hjelp av spesifiserte elementer, inkludert LEGO MINDSTORMS og LEGO Education WeDo 2.0, avhengig av kategorien.
Deltagernes alder varierer fra 6 til 25 år med oppgaver som spenner fra lettere kategorier til sofistikerte og businessorienterte case-oppgaver. Og Marcellin har stor tro på ungdommene.

– Den digitale transformasjonens tidsalder viser ingen tegn til å gå mot slutten og disse talentfulle unge menneskene vil danne automatiseringens fortropp på veien gjennom utdanning og inn på arbeidsplassen, sier Marcellin.

 

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst