Foto: Hannibal Hanschke / X02197

Klesgiganten Zalando går for gjenbruk!

Zalando, Europas ledende nettbaserte plattform for mote og livsstil, lanserte denne uken sin pre-owned-kategori for kjøp og bytte av brukte moteartikler. Klesgiganten ruller den nye gjenbrukstjenesten først ut i Tyskland og Spania, og vi nordmenn må vente. På sikt skal tjenesten gjøres tilgjengelig for millioner av kunder over hele Europa. 

– Interessen for gjenbruk er svært høy og økende – spesielt blant millenniumsgenerasjonen. Kundene mangler på samme tid en enkel og pålitelig tjeneste som kombinerer alt: Sømløs innbytte av produkter de ikke lenger ønsker å bruke, og en god handleopplevelse knyttet til brukte moteartikler på nett. Med lanseringen av Pre-owned er Zalando den første moteplattformen som tilbyr en enkel løsning for dette, og som tilpasser seg etter kundenes behov i større skala, sier Torben Hansen, VP for Pre-owned-kategorien i Zalando.

Plastfri emballasje, resirkulert papir og veldedige organisasjoner

Med denne gjenbrukstjenesten kan kunder enkelt bytte inn produktene sine direkte hos Zalando – uten å betale frakt. Den populære ønskelistefunksjonen er også oppdatert. Zalando vil også la kundene laste opp produkter de allerede har, selv om de er kjøpt et annet sted, for deretter å bytte dem inn i enten et gavekort på et representativt beløp til bruk hos Zalando, eller å støtte Røde Kors eller WeForest.

– Alle Pre-owned-produkter fra Zalando blir kvalitetssikret, slik at de igjen fremstår som attraktive for potensielle kjøpere. Her gjelder samme vilkår for frakt, betalingsalternativer og kostnadsfri retur som ellers på plattformen. I tråd med bærekraftmålene starter motegiganten med plastfri emballasje på samtlige ordre i Pre-owned-kategorien, og bruker i stedet resirkulert papir, utdyper Zalando-lederen.

Ønsker å heve kundeopplevelsen

– Millioner av kunder besøker allerede Zalando daglig for å hente inspirasjon og gode råd. Pre-owned-kategorien til Zalando er et av de viktigste tiltakene vi iverksetter for å heve kundeopplevelsen på plattformen, forteller Robert Gentz som er en av gründerne og direktør av Zalando.

Målet er å forlenge levetiden på 50 millioner produkter og redusere bruken av engangsplast innen 2023.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »