(Innlegget er del av mediepartneravtalen for Innovation Forum Norway)

Fremtiden er global, digital og multikulturell, men hvor godt rustet er norske ledere for å møte denne utviklingen? På License to Lead-konferansen som arrangeres av Women Sp3akers i samarbeid med PwC og Innovation Forum Norway i Oslo 19. november, vil ledende norske og internasjonale foredragsholdere belyse denne problemstillingen.

Vi har snakket med damen bak initativet om hva de ønsker å oppnå med konferansen, og hvorfor du bør være der.

Ikke en kvinnekonferanse
Women Sp3akers er en non-profit tankesmie som jobber for å fremme kvinners lederskap, kompetanse og stemmer på viktige samfunnsarenaer.
– Fremtiden krever det aller beste av oss alle, og ingen har råd til å kaste bort det talentet som kvinner representerer. Vi ønsker å bidra til å innovere i den offentlige samtalen ved å sette viktige problemstillinger på agendaen gjennom både online og fysiske arenaer, forteller Merete Lütken, partner og styreleder i Women Sp3akers.

– Til konferansen den 19. november har vi invitert ledende norske og internasjonale foredragsholdere til å belyse disse viktige temaene. Selv om vi er stolte av å ha med så mange dyktige kvinnelige foredragsholdere, er det viktig å understreke at dette ikke er en kvinnekonferanse, men en lederkonferanse der vi ønsker et mangfold både på talerstolen og blant deltakerne.

Konferansen retter seg mot ledere og styremedlemmer fra næringsliv, organisasjoner og offentlig forvaltning, samt representanter fra forskning, media og politikk.
– Vi tror konferansen vil være spesielt interessant for ledere som jobber med strategi, innovasjon og nye forretningsmodeller, risikostyring, etikk & samfunnsansvar, lederutvikling og HR. Men også for de som jobber med politikk og policy-utforming.

Hva mener dere er de største endringene vi vil se fremover, både mht. lederstil hos enkeltindivider og måten virksomheter skaper verdi på?
– I den postindustrielle kunnskapsøkonomien må ledere operere i et miljø med stor grad av usikkerhet og høy endringstakt. Suksess vil være avhengig av samarbeid på tvers av verdikjeden, evne til å danne nettverk og partnerskap, og evne til nyskaping. Dette krever en holistisk tilnærming som fullt ut integrerer de “harde” og “myke” sidene av lederskap, og et større fokus på forretningsetikk og samfunnsansvar. Vi beveger oss mot et verdibasert lederskap med et sterkere interessentfokus.

– Teknologiendringene vi har sett til nå er bare starten på en teknologi-tsunami som utfordrer eksisterende forretningsmodeller. Når knappene i skjorten kan måle hjerteaktiviteten din og kjøleskapet bestille varene for deg på nett, åpner det for bransjeglidning og dramatiske endinger i markeds- og konkurransesituasjonen. Tingenes Internett åpner for uante muligheter, men også nye utfordringer relatert til eierskap, opphavsrett, og personvern. Digital kompetanse og innsikt i denne utviklingen blir avgjørende suksesskriterier for virksomhetene og personene som leder dem.

Ser mot ledestjernene for inspirasjon
– I Norge er DNV GL en ledestjerne innen bærekraftig innovasjon. Både gjennom den jobben de gjør for sine kunder, men også ved å stå bak viktige initiativ som tanskesmien Sustainia og rapporten “Impact – Transforming business, changing The Wold”. Rapporten er en studie av hvilken effekt FNs Global Compact har hatt de siste 15 år. Den gir også FN anbefalinger om hvilke grep som bør tas fremover for å akselerere utviklingen mot en bærekraftig verdensøkonomi. Virkes satsing på flerkulturelt mangfold og mangfoldsledelse i samarbeid med blant annet Seema, er et viktig initiativ for å synliggjøre verdien av mangfold som en ressurs.

– Internasjonalt ligger IKEA høyt på Fortune’s Change The World list – fordi selskapet jobber systematisk med å minimere miljøskadelige materialer, og flatpakker møbler for å redusere den energien som trengs for å frakte dem. IKEA er den første store forhandleren som kun selger LED-pærer og -belysning, og er også flinke til å satse på mangfold.

– Høyt på listen ligger også verdens største detaljist, Walmart, som satser på bærekraft i stor skala. Selskapet får i dag får 26 % av sin elektrisitet fra fornybare kilder, og ved utgangen av 2015 vil selskapet ha eliminert 20 millioner tonn klimagassutslipp fra sin leverandørkjede. Walmart anslår at deres leverandører vil øke resirkulert innhold i emballasjen med 1 milliard pund innen utgangen av 2020. Tidligere i år satte selskapet opp minstelønnen for alle sine medarbeidere, noe som har ansporet flere  konkurrenter til å gjøre et samme.

Hva mener du vil kjennetegne morgendagens vinnerbedrifter?
– Ifølge verdens største tillitsundersøkelse, Edelmann Trust Barometer, er det en sterk tro på at næringslivet kan bidra til å løse de store samfunnsutfordringene vi står overfor. Rapporten skisserer ikke bare en mulighet, men også en klar forventning til bedriftene om å redefinere sitt syn på verdier. Fremtidens vinnerbedrifter er de som skaper økonomisk profitt ved samtidig å skape samfunnsmessig verdi.

– Vår globale økonomi kombinert med digitalt åpenhet, betyr at handlingene fra virksomhetens side blir reagert på i sanntid. For å oppnå virksomhetskritisk tillit må perspektivet flyttes:

– Fra alene til inkluderende
– Fra mikro til makro
– Fra transaksjonstenkning til shared value
– Fra juridiske krav til samfunnets forventninger
– Fra hva til hvordan og hvorfor

Teknologisk innsikt og evnen til å håndtere kommunikasjonen med interessentgrupper og digitale medier, blir også kritiske suksessfaktorer.

Hvilke foredragsholdere gleder du mest til å høre fra?
– Vi har veldig mange sterke navn på talerlisten, så det er vanskelig å plukke ut noen favoritter. Men jeg gleder meg veldig til å høre den britiske Google-sjefen Nina Bjornstad snakke om hvordan teknologi vil påvirke livene våre og måten vi jobber på. Av de norske foredragsholderne ser jeg frem til å høre Bjørn K. Haugland fra DNV GL snakke om bærekraftig innovasjon og alle de spennende prosjektene de er involvert i. Det blir også veldig interessant å høre Telenor- sjef Berit Svendsen snakke om hvordan Telenor jobber med ulike kulturer, religioner, kjønn og språk – og hvordan dette mangfoldet skaper verdier for selskapet.

Du nevner teknologi som et viktig tema på konferansen. Tar dere egen medisin?
– Det er ikke tvil om at utviklingen av internett og sosiale medier har muliggjort en helt annen samtaleform. Nettet har sørget for en synliggjøring og påvirkningsmulighet for folk flest, helt uavhengig av formell posisjon, og etablerte nettverk og maktfora.  Derfor bygger vi en virtuell plattform der kvinner finner akkurat det verktøyet og de menneskene de trenger for å reise seg i sin fulle høyde og bruke sin autentiske stemme – det være seg som foredragsholder, ekspertkommentator, i media, som leder eller i styrerommet.

– Kanaler som Twitter, Linkedin, Facebook, G+ med flere, vil være aktive dialogveier, i sømløs integrasjon med WomenSp3akers online. Vi kommer til å bruke sosiale medier og spesielt twitter aktivt for å inkludere så mange som mulig i diskusjonen både før, under og etter konferansen.

Blir dette et årlig arrangement?
– Konferansen er en av flere arenaer for diskusjon og innsikt i viktige samfunnsutfordringer. Planen er at dette skal bli et årlig arrangement, men som en non- profit organisasjon er vi avhengig av sponsorer og samarbeidspartnere for å realisere denne ambisjonen. I år har PwC og Innovation Forum Norway vært viktige støttespillere.

———————

Om Women Sp3akers
Women Sp3akers er en non – profit tankesmie som jobber for å fremme kvinners lederskap, kompetanse og stemmer på viktige samfunnsarenaer. Vår misjon er å se kvinner som styremedlemmer, ledere, påvirkere, innledere, moderatorer, nøkkel eksperter og kommentatorer i media, faglige arenaer, næringsliv, og i akademia. Founding partnere er Benja Stig Fagerland og Merete Lütken.

Mer info om Licence to lead-konferansen og påmelding finner du her.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here