Restauranter og matbutikker jakter norsk lokalmat. Det gir venteliste hos produsentene. – Vi snakker om en kulturrevolusjon, mener bransjeorganisasjon.

Norsk lokalmat er i skuddet. De siste årene har lokalmaten vokst tre ganger så raskt som det totale matkonsumet. Lokalmatens interesseorganisasjon, Hanen, merker en markert endring i interessen hos folk.

– Vi snakker på mange måter om en kulturrevolusjon, sier Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder i Hanen. Han opplever at lokalmaten går godt både i dagligvare, hos Bondens marked og på festivaler.

I Oslo finnes det nå et titalls restauranter med klar norsk profil og salget av lokal norsk mat til restauranter går godt.

– Vi har på mange måter gått fra et avsetningsproblem for mange produsenter for få år tilbake til at de i dag ikke kan få produsert nok, fastslår Bucher-Johannessen.

Sprengt ostekapasitet

EgilSmithMeyer_kraftkar_ost
Egil Smith-Meyer produserer osten Kraftkar.

Blåmuggosten Kraftkar fra Tingvollost, har vunnet flere priser de siste årene, nå sist mottok den en av gullmedaljene under verdens største ostefestival, International Cheese Awards, i Storbritannia.

Meieribestyrer Egil Smith-Meyer rapporterer om om hans opplevelse av en økende lokalmatinteresse.

– Etter at vi staret eget gårdsmeieri for ti år siden har det vært en formidabel økning i interessen for ostene våre blant norske forbrukere. Mens vi de første årene nærmest måtte trygle folk om å smake ostene våre, har vi i dag lange ventelister, forteller Smith-Meyer engasjert.

Han forteller at meieriet nå selger ost til 400 butikker, hoteller og serveringssteder rundt om i hele landet.

– Etter nærmest å ha doblet produksjonen mellom enkelte år, har vi nå sprengt kapasiteten. De andre gårdsmeieriene sier akkurat det samme – ingen klarer å lage nok ost, så vi trenger flere produsenter, sier Smith Meyer.

Hans Tingvollost sysselsetter i dag 13 årsverk inkludert gårdsdriften og lager omkring 20 tonn ost årlig.

 

Lokalmat-driv i butikkene

Jørgen Roll, mannen bak Norwegian Wood, har nylig gått til toppjobben ved Oslo Konserthus. En noe mindre kjent side av herr Roll, er nok rollen som osteprodusent. Sammen med Thomas Kraft overtok han driften av Hemsedal Ysteri i 2010, og startet ysteribedriften Himmelspannet SA. De siste årene har flere av ostene i Himmelspannet-serien utmerket seg og vunnet gjeve priser i Norge.

Under utdelingen av spesialitetmerket til to av Himmelspannets oster, sa landbruksminister Sylvi Listhaug følgende; «Norge utvikles stadig som osteland, takket være ildsjeler som bringer videre gode tradisjoner fra lokale ysterier. Himmelspannet ysteri er et godt eksempel, der man i løpet av fire år har snudd et nedlagt ysteri til en kvalitetsprodusent å legge merke til.»

Roll er også positiv til utviklingen i lokalmat-markedet, og er glad for at butikkene nå er kommet på banen.

– De store kjedene bruker jo også i større grad lokalmaten for å profilere seg selv. Se bare på den store lokalmatkampanjen “Lokale Matskatter” som Meny kjører riksdekkende i disse dager. De tar frem matskatter fra hvert fylke, sier Roll.

Alle produkter og produsenter som trekkes frem er profilert og omtalt i egne kundeaviser med stor distribusjon. Matskattene er godt merket i butikk og betjeningen er godt skolert på innholdet i kampanjen, ifølge Roll.

– Som Himmelspannet-produsent er jeg stolt og som kunde er jeg imponert over akkurat denne kampanjen. Jeg tror det bare vil ble mer av slike kampanjer for norske lokale varer. Det er allerede i ferd med å bli turistnæring av dette også, sier Roll.

Millionvekst på lokalmat

Bodil_GloppenHotell
Kjøkkensjef Bodil Fjellestad Eikrem på Gloppen hotell.

I den lille bygda Sandane i Norfjord ligger vakre gamle Gloppen Hotell. Ved siden av å være et ærverdig og tradisjonsrikt hotell, er det ”kokka” på kjøkkenet som virkelig har gitt stedet vind i seilene de siste årene.

Kjøkkensjef Bodil Fjellestad Eikrem har blitt et kjent navn innen den norske kokkeverdenen. Hun ble kåret til Årets Bondelagskokk 2013-14, og nå er hun også ute med kokeboken ”Bodils Spiskammers”.

Gloppen Hotell vant også nylig konkurransen Norsk på menyen 2014 – og har merket at lokamat slår positivt ut på omsetningen.

– Etter at jeg for åtte år sidan la om til lokalmat økte vi omsetningen vår med over en million i året de første åra. Det ga direkte resultater. Jeg har mye mer stolthet til maten når jeg vet hva jeg serverer. Bonden synes det er stas å få navnet på menyen. Alle tjener på dette, sier Eikrem.

Hun opplever også at folk er blitt mer opptatt av lokalmat.

– Jeg opplever at gjestene som kommer til meg er blitt mer bevisst på hva de vil ha, de liker å vite hvor maten kommer fra og hva maten inneholder, sier Eikrem.

Tredobles innen 2020?

Bernt Bucher-Johannesen i interesseorganisasjonen fastslår at det ennå er langt igjen. Han er fornøyd med at Matmerk har satt høye ambisjoner for næringen.

– Men det er ennå langt igjen. Av dagligvareomsetningen på totalt ca 150 milliarder I 2013, så er 3,5 milliarder lite, men jeg liker Matmerks ambisjon om 10 milliarder før 2020, sier Bucher- Johannessen.

Butikk-gründer Vebjørn Skog i Matbuda, som samler de lokale matskattene på nordvestlandet, frykter at særegenhetene kan bli borte på veien.

-Jeg er på vegne av de små produsentene bekymret for at de store kjedene sluker produsentene og da mister produktene sin særegenhet. Det er ikke alle som passer inn i kjedebutikkene. Å handle lokalmat skal vere ein opplevelse, med smakar, lukter, historier, god prat om mat og tips om produkta, sier Skog

Han etablerte Matbuda på Amfi Moa i Ålesund i sommer, og leter hele tiden etter produktene som ikke finnes i hylla på Rema og Meny. Neste år er målet 4-5 millioner kroner i omsetning.

– Min erfaring er at kundane er veldig kvalitetsbevisste og er ute etter nye og gode smakar. Vårt mål er å vere best i regionen på service og kunnskap om produkta, sier Skog.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here