Nå skal drømmene få løfte Innovasjon Norge

Nye Innovasjon Norge vil stå klart til sommeren, signaliserer Anita Krohn Traaseth. Da samles alle ansatte til en egen festival.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth har de siste månedene snakket med stort og smått av innovasjonsmiljøer rundt omkring i Norge.  Rett før jul lanserte hun sin nye ledergruppe med økt fokus på bærekraft og digitalområdet.

Nå har hun oppsummert sine første tre måneder – med alt fra fredagsmail til de ansatte og månedlige informasjonsmøter. Hun er også godt fornøyd med responsen :

– Er det en ting som har imponert meg mest i Innovasjon Norge – i tillegg til stolthet av å jobbe i selskapet, så er det all kompetansen. Her har vi mye ‘gull’ som skal skinne fremover! Alle innspillene struktureres og vil bli direkte benyttet i utforming av IN’s nye visjon og strategi for fremtiden, skryter Traaseth.

For å få til det må frykten for å gjøre feil – som 3in.no tidligere har omtalt – bort.

Vi mangler ikke innspill, analyser og planer – det er vi gode på. Men vi har en vei å gå når det gjelder å tørre å prioritere bort, bli mer tydelig, ta oftere og raskere beslutninger og bli ved beslutningene, selv om vi kan ta feil og får behov for justering, oppsummerer Traaseth nå.  (se punktvis oppsummering nederst).

Fra garasje til drømmefremtid?

Neste steg i fornyelsesprosessen er å få på plass en ny visjon. Den skal være klar til Traaseth samler hele organisasjonen til festival 21. mai, på låven til kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen.

Arbeidsnavnet for visjonen er “drømmeløftet” – og 28. januar vil Traaseth drøfte hvordan et slikt løft kan oppnås med blant annet tenketanksjefene Kristin Clemet, Civita og Marte Gerhardsen, Agenda. Selve arbeidet med visjonen tuftes på John Kotters endringsmodell, som bygger på at en effektiv metafor kan mobilisere en hel organisasjon.

– Å etablere et felles begrepsapparat når vi snakker om endring, hvorfor vi må endre oss og hvordan vi skal ta fatt. Med 750 kolleger over hele verden vil vi trenge et felles språk som gir relevans uavhengig av hvilke oppgave man har. Hvilke metafor som vi i IN ender opp med, det får vi på plass i 2015, skriver Traaseth.

Parallelt med visjonsarbeidet skal Innovasjon Norge få på plass den nye organisasjonen, gjennomføre nedbemanning og se på hvordan Innovasjon Norges leveranser bør endres.

Samtidig signaliserer Traaseth at Innovasjon Norge i fremtiden bør vurdere å være en sterkere premissgiver for fremtidig innovasjonspolitikk.

Les mer om Traaseths første måneder på hennes blogg.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »