Næringslivseliten med oppfølging til vinnerne av Charge Incubators bootcamp

I helgen avholdt Charge Incubator, Norges første gründer-inkubator som retter seg spesifikt mot førstegenerasjons innvandrere, en bootcamp for ni selskaper. Til slutt ble tre vinnere ble kåret av en jury bestående av representanter for norsk næringsliv. 

The Human Aspect, Jalla og Lokalii er de tre bedriftene som stod igjen som vinnere da bootcampen var overstått og juryen hadde sagt sitt. Nå er de klare for å lære av næringslivseliten.

– Nå får vi endelig muligheten til å videreutvikle oss og nå målene våre, sier Jimmy Ruben Westerheim og Isabel Farzaneh Davodi fra The Human Aspect i en pressemelding.

Fra høsten av vil de tre selskapene få inkubatorhjelp fra noen av Norges ledende selskaper, blant annet Qvartz, KPMG, Trigger, Bekk Consulting, Designit og Blank.

– Vanskelig å få en fot innenfor

Aiman Shaqura, som er CEO i Charge, kom som flyktning til Norge i 1991, og har i dag omsatt for over 100 millioner kroner i sine ulike selskaper.

– Næringslivet er undervurdert som inkluderingsarena. Det kan være utrolig vanskelig å få en fot innenfor når man ikke er kjent med norsk selskapskultur eller har det nødvendige nettverket, sier han, og legger til:

– Nå er det på tide at norsk næringsliv våkner opp, og ser mangfold som et konkurransefortrinn i en global verden.

– Ekstra egenskaper

InnoMag skrev tidligere i år om NSFV og deres lansering av en nasjonal plattform for innvandrergründere. Zahra Moini, som er daglig leder i NSFV, mente den gang at en flerkulturell bakgrunn kunne være en styrke som gründer:

– Vår erfaring er at gründere med flerkulturell bakgrunn har en del ekstra egenskaper som hjelper dem på vei til etablering. Egne ambisjoner om å lykkes, å være familiens stolthet, er en sterk motivasjon. De er hardt arbeidende, har kulturelle tradisjoner for selvsysselsetting, risikovilje og evne til å se samfunnet i et nytt lys.

Tall fra SSB støtter opp under disse synspunktene. I 2012 ble hver femte nyetablerte bedrift i Norge startet av innvandrere eller deres barn – en sterk overrepresentasjon i forhold til hvor stor del av befolkningen de utgjør.

– Flere må ta ansvar

Nassir Achour, rådgiver for innovasjon og forretningsutvikling i Trigger Akselerator, mener bedrifter skapt av innvandrere har en konkurransekraft man i norsk sammenheng hittil har utnyttet for dårlig. Achour ser frem til å jobbe målrettet med de tre vinnerne i månedene som kommer. Samtidig ønsker han at flere aktører skal ta ansvar.

– Næringslivet har et samfunnsansvar. Inkludering og integrering i arbeidslivet bør være en motvekt til de ekstreme holdningene vi dessverre er vitne til stadig oftere. Se bare på aktører som Spotify og AirBnB, som den siste tiden har tatt et tydelig standpunkt i debatten om rasisme, sier Achour.

Han har vært en av drivkreftene bak inkubatoren, og er helt sikker på at programmet vil resultere i viktig bevisførsel i debatten om integrering av innvandrere i arbeidslivet.

Fra matsalg til opplevelsesformidling

Christine Hesla og Talaat Aboras står bak matvognen Jalla, en av helgens vinnere. De beskriver seg selv som «et nytt restaurantkonsept som tilbyr kvalitetsmat med sosial smak». Det er nemlig nyankomne syriske flyktninger, som Talaat selv,  som lager maten. Formålet med foodtrucken er derfor todelt; fremme integrering av syriske flyktninger og samtidig hjelpe nordmenn i tidsklemma med smakfulle måltider.

– Dette er så viktig. Vi er stolte over å nå være en del av Charge Inkubator, og ser frem til noen spennende måneder fremover hvor vi får oppfølging fra noen av de klokeste hodene i bransjen, sier Hesla.

Den tredje vinneren, Lokaali, har tidligere blitt omtalt i InnoMag. Appen deres, som har over 12 000 brukere, kobler kjøpere og selgere av opplevelser i en plattformløsning som har fått mye oppmerksomhet.

– Charge vil gi oss muligheten til å jobbe med ledende selskaper slik at vi kan videreutvikle vår plattform og øke attraktiviteten vår hos potensielle investorer, sier Pouria Ruhi, en av gründerne bak selskapet.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »