Green Challenge er en av verdens største konkurranser innenfor bærekraftig innovasjon som nå blir arrangert for 15. gang. Neste uke går finalen av stabelen der vinneren stikker av med hele 5 millioner kroner. 

Det er Postkodelotteriene i Norge, Sverige, Storbritannia, Tyskland og Nederland som står bak konkurransen. De har som målsetning å hjelpe grønne entreprenører å realisere sine prosjekter.

Norsk bedrift blant finalistene

I årets konkurranse var hele fem norske bedrifter nominert til å delta. Nå har én av disse, ChargeBnB, lykkes med å komme helt til finalen som holdes torsdag 14. oktober. Blant de andre finalistene er Liion Power fra Nederland, Mimbly fra Sverige, The Tyre Collective fra Storbritannia og Warmduscher fra Tyskland.

AirBnB for elbil-ladere

ChargeBnB utvikler en digital plattform for elbil-ladere som gjør det mulig å tjene penger på å dele private elbil-ladere, noe som vil øke tilgangen på ladere og samtidig redusere behovet for utbygging. På den måten er bedriftens visjon å være som en AirBnB for elbil-ladere.

I første omgang er konseptet at eksempelvis bedrifter og kommuner kan tilby utlån av sine elbil-ladere når disse ikke er i bruk. Dette foregår via en app der man også betaler for ladingen.

Den Østfold-baserte bedriften ble etablert i oktober 2020 etter at prosjektideen bak ChargeBnB kom på førsteplass i den europeiske EIT Climate Launchpad-konkurransen.

Gjev førstepremie

Førstepremien i konkurransen er på svimlende 500 000 euro, altså 5 millioner kroner, og med en andreplass på hele 2 millioner norske kroner er det gjevt å være blant de beste.

I tillegg til å konkurrere om førstepremien på 5 millioner kroner, mottok ChargeBnB-gründer Qazi Sohail Ahmad forrige måned en sjekk fra Green Challenge på 100.000, som tilsvarer 1 million kroner, for å være blant de fem finalistene.

Like viktig som pengepremien, er støtten finalistene mottar i etterkant av finalen. Da blir finalistene en del av et omfattende akselerator-program som skal identifisere selskapenes største utfordringer og bidra til å løse dem gjennom veiledning, et tett mentor-program og tilgang til viktige kontakter i et  internasjonalt nettverk.

Årlig konkurranse

For å delta i den årlige konkurransen må virksomheten ha et produkt eller tjeneste som kan bidra til en grønnere planet. Prosjektet må også være så langt utviklet at det er mulig å lansere det i løpet av ett til to år. Les mer om den årlige konkurransen her. 

I fjor kom det norske selskapet N2 Applied til den siste store finalen. De har utviklet en løsning for å produsere organisk gjødsel lokalt på en måte som reduserer transport og utslipp av ammoniakk og klimagasser. Det var britiske SoluBlue som stakk av med seieren.

Finalen i Green Challenge 2021 torsdag 14. oktober kan følges online via denne linken.Vi håper du som oss heier på Norges kandidat!