Har hatt en fantastisk dag på Norwegian Investment Forum i dag. Dette er Norges største venture konferanse som arrangeres i samarbeid med Olso Innovation week. Det har vært utrolig lærerikt og givende å være med på.


Dagen begynte med registrering på fasjonable Quality hotel Expo Panorama på Fornebu.

Så fikk vi et inspirerende foredrag om de 10 viktigste trendene i markedet i dag, av Bill Reichert fra Garage Technology Ventures i USA. Han var en veldig engasjerende foredragsholder! Samme var Illan Poreh, som snakket om viktigheten av å være først ute!

Etter 20 veldig bra pitcher gikk vi rett til paneldebatt. Temaet for dagen var “Etter clean tech, hvilken bølge skal vi surfe på nå?”

Jeg skal gi deg litt innblikk i diskusjonen!

Det har vært mye sverming i venture bransjen de siste 13 årene. Vi reagerer veldig fort på nye trender. De endres bokstavelig talt over natten. Hva er det som driver dette? Ofte har dette noe med svigninger i aksjemarkedet å gjøre. Hvorfor skal investorer investere når de vet at markedene for en bestemt trend vil kollapse?

Som investor må man komme ut før kollapsen eller vente 10 år til neste høydepunkt, dette betyr at for å få venture kapital som en gründer, må du tenke som en investor. Disse tenker ofte: “tør jeg å surfe denne bølgen? Da må vi plukke våre gründervinnere før massen gjør det”.

Når investorene har plukket ut noe interessant, kan dette være en utfordring, både for grundere og investorer. Grunderene opplever plutselig mye hardere konkurranse, og investorene opplever en sverming rund dette området. Hvis du ikke har en exit strategi da, slik at investorene kan hoppe av raskt, kan det oppstå fortvilelse… Da vil det bli en lang og slitsom vei opp til en bærekraftig vekst igjen.

Investorene er opptatt av riktig timing. Hvis for eksempel gründere og investorer har lidenskap og optimisme for temaet nanoteknologi, må de fortsatt tenke logisk. De må da vite at dette er en trend som kommer til å dale etterhvert, akkurat som alle de andre. Det er viktig å lære hvordan en skal regulere seg i forhold til trendene. Du vet ikke hva som kommer når… hva du skal investere (penger/tid) i nå? Prøv å tenke fremover og se om du kan forutsi nye trender og teknologier. Identifiser segmenter fra et markeds perspektiv for å få de nye teknologiene tidlig nok. Alle disse trendene har ikke vært blindveier, alle hadde et stort potensiale. Det er lett å være etterpåklok og se årsakene til svikt først etter man har gjort en feil. Det er viktig at vi lærer av disse (Dette er stort sett grunnen til at flere entreprenører har gått konkurs mer enn en gang…)

-For å ta en oppsummering var dette satsings områdene som kom fram under paneldebatten:

    Data økonomi.

  • Raske forretningsmodeller.
  • Diffusjon av store tvers av flere dimensjoner.
  • Globalisering i store data.

Det var også et fantastisk foredrag av PV Boccasam, fra Novak, Biddle and Partners (USA), som handlet om globalisering.

Han snakket om globaliseringens utfordringer som er:

  • Vanskelig å finne kompetente folk på ditt område
  • Tre inn i markeder
  • Barrierer (lover, regler, økonomi)
  • Språk
  • Kultur.

Samtidig understreket han viktigheten av å satse globalt! Se på selskaper som Google, Amazon, som var født globale og multinasjonale på mikronivå. Vi ser en fremvekst av globale vinnere i stor skala.

Et viktig råd fra ham var: Ikke start bedrifter i dag om du ikke tenker på å satse globalt. Det finnes ingenting stort som ikke er globalisert! (Dette skapte en tankevekker for meg)

Neste foredragsholder var Johan Staël von Holstein, en motiverende entreprenør fra Stockholm.

Hans viktigste budskap var:

  • Gi gjerne 10% av selskapet ditt bort gratis til noen som kan hjelpe deg
  • Du kan møte folk som sier: “Dette kommer ikke til å virke”. “For mye tid og penger”. Ha uendelig energi og aldri gi opp!
  • Lidenskap og engasjement er det som skal til for å lykkes.
  • Husk på at du kan forandre verden
  • Det viktigste i verden er frihet, føle essensen av det du gjør.
  • Det vakreste i verden er kjærlighet. Dette kan være være skremmende. Husk dette er akkurat som å drive en virksomhet. Du vil ha oppturer og nedturer, akkurat som i et forhold.

Til slutt endte dagen med selmer-prisen.

Vinneren var Stay.com, som tilbyr gratis reisetjenester som lar deg opprette og dele dine egne sosiale byguider. Stay.com kombinerer ulike reisetyper. Videre på oppholdet tilbyr et offline kart, dermed er det ingen dataroaming-avgifter. Stay dekker i øyeblikket 120 byer over hele verden. Dagens forretningsmodell er revenueshare via booking.

Det var også VIP fest på kvelden på SELMER på Tjuvholmen i Oslo, veldig fasjonabelt!!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here