Sikkerhet er hovedfokuset både for myndigheter og forskere i det selvkjørende biler på offentlige veier nærmer seg en realitet. Nå kommer teknologien som lar førerløse kjøretøy se rundt hjørner.

Uventede hindringer i veibanen – være det seg barn som løper etter en ball eller en bil som krysser veien i stor fart – er en risiko for både menneske- og algoritmestyrte kjøretøy. Men i følge forskere fra Stanford finnes det nå teknologi som lar førerløse biler se rundt hjørner – og slik bli oppmerksom på potensielle hindringer før de kommer inn i synsfeltet. Det er The Guardian som melder dette.

Med de autonome kjøretøyene nærmere offentlige veier enn noensinne – California blir fra 1. april den første amerikanske staten som tillater førerløse biler uten backupsjåfør – kan nyvinninger på sikkerhetssiden bli et viktig argument ovenfor myndigheter og en fortsatt skeptisk folkeopinion.

Bruker Lidar-teknologi

– Det finnes en forutintatt oppfatning om at du ikke kan visualisere objekter som ikke allerede er synlige for kameraet – men vi har funnet måter å komme oss rundt denne typen begrensende situasjoner, sier Dr. Matthew O’Toole fra Stanford University, som er en del av forskningsteamet som har utviklet teknologien.

Løsningen baserer seg på Lidar-teknologi, og er dermed spesielt aktuelt for selvkjørende biler – som allerede benytter seg av samme teknologi i styresystemene sine.

Kan rekonstruere form og størrelse

Lidar har sitt opprinnelige bruksområde innenfor arkeologi, og baserer seg på å sende laserstråler mot en overflate og måle hvor lang tid det tar for lyset å reflekteres tilbake – slik at man har kunnet bygge en tredimensjonal modell av overflaten. Men denne nye teknologien tar ideen ett skritt videre. Isteden for å registrere lyspartiklene som reflekteres direkte fra en vegg, fokuserer det nye systemet på å fange opp lyset som først treffer veggen og derfra reflekteres mot andre objekter.

– Vi ser etter partikler fra den andre, tredje og fjerde reflekteringen – det er disse som får frem de skjulte objektene, sier O’Toole.

Ved å ta tiden på partiklene som returneres til mottakeren skiller systemet ut partiklene som reflekteres direkte på veggen, og kan slik rekonstruere formen og størrelsen på objekter som finnes rundt hjørnet.

Fortsatt utfordringer

I tillegg til at den nye teknologien baserer seg på et Lidar-system som allerede er til stede i de fleste selvkjørende biler finnes det også andre argumenter for en god match. Veiskilt og kjøretøyer reflekterer lys meget godt, og vil derfor være forholdsvis enkelt å fange opp. Når det kommer til andre objekter, som for eksempel mennesker og dyr, finnes det fortsatt utfordringer.

Dr. Anna Anund, som leder et EU-finansiert prosjekt som utvikler programvare for førerløse biler, sier at evnen til å kunne se skjulte objekter er viktig.

– Kjøretøyene trenger å være i stand til å forutse hva som kommer til å skje. Ikke bare hva som foregår i sin egen kjørefil, men også i omgivelser som fortauer og gangveier, rundt hjørner og så videre.