Norwegian Styles er ønsker å løfte norsk design til et høyrere nivå. Med store etablerte merkevarer og nye mindre merkevarer i porteføljen, er det duket for gode synergieffekter og grobunn for å få norsk design opp og frem, tror gründerne.

 

– Å slå igjennom som klesdesigner i Norge er tøft. Hvem du kjenner og om man har tilgang til kapital, har stor betydning for hvorvidt du lykkes eller ikke. Det er også en stor fordel å oppholde seg nært Oslo, hvor det finnes flere muligheter i denne bransjen, sier co-founder Amalie Røyset Fjell i en pressemelding.

Hun står sammen med medgründer Guro Brynestad bak konseptet Norwegian Styles AS, en nøytral plattform for norske designere. Her samler de både store og mindre merkevarer i en og samme nettbutikk. Slik skal de synliggjøre norsk design, og sammen med merkevarene skal de løfte hverandre opp og frem.

Etter mange år i butikkbransjen og med en utdanning som motedesigner og modellør, har drømmen om å designe egne klær lenge stått sentralt hos Fjell. Allikevel har spørsmålet alltid vært, ”hvem skal selge produktene mine?”. Målet hennes med Norwegian Styles er å gjøre veien enklere for andre som har samme drøm som hun selv, og samtidig gi de store merkevarene ”et ekstra bein å stå på”.

Varehandelsrevolusjon

Vi står midt i en varehandelsrevolusjon. Små butikker forsvinner sakte men sikkert, og store kommersielle kjeder uten lokal tilhørighet tar over. Dette er en utvikling som skaper store utfordringer for nye aktører, i en ellers veldig konkurransepreget bransje. For forbrukeren vil dette resultere i at norsk mote blir vanskeligere å finne.

Gjennom en felles salgskanal, ønsker de derfor å tilby et variert utvalg av norsk design og forsøke å skape interesse og ikke minst nærhet mellom designer og sluttkunde. Via et tett samarbeid med designerne, er målet at norsk design skal kunne ta større markedsandeler både i innland og utland.

– Norske designere er sterkere sammen, og igjennom plattformen Norwegian Styles starter en god grunnmur for norske designeres framtid. Vi jobber ikke likt med hver enkelt aktør, men prøver å se behovene i bedriften. Vi ser etter flaskehalser som hindrer omsetningen i å være optimal, og løser det ved å tilby markedsføring, rimeligere regnskap og ikke minst vår felles salgskanal, forklarer Brynestad.

Når det kommer til merker de ønsker å samarbeide med, så retter de seg mot mote/trend og design, innen klær, sko, og tilbehør. 

– Størrelse på merkevaren, eller hvor godt det er etablert på markedet er ikke viktig. Vi er generelt veldig åpne for nye samarbeid, fordi vi ønsker å tilby et unikt og bredt sortiment, men det som er veldig viktig for oss er at det er seriøse aktører som kan levere kvalitetsprodukter til våre kunder, forteller Fjell.