Facebook la ut totalt 100 milliarder for WhatsApp 20. februar. Google var også med på budrunden til meldings-appen som så langt ikke har tjent penger.

 

Av Hege Osvoll

Facebook vs. Google

Hvordan har det seg sånn at en app som ikke går med overskudd, får milliardtilbud fra de to største internettaktørene? Forbes rapporterte i forrige uke at Google skal ha tilbudt 60 milliarder norske kroner for WhatsApp, men at tilbudet ble avslått da det var mangler i avtalen. Facebook kom på banen litt senere, med 100 milliarder, og Google prøvde så å matche tilbudet, men det ble avslått. Her er det nok mange detaljer som ikke er kjent for allmennheten, men hvorfor  har det seg slik at disse to gigantene er villig til å betale mer for en App enn hva Orkla, Schibsted og Aker Solutions er verdt – til sammen?

WhatsApp

WhatsApp brukes på smarttelefoner og lar brukerne sende lyd, bilder, video og tekst til hverandre helt gratis, så lenge de har nettforbindelse. Mer enn 450 millioner mennesker verden over bruker tjenesten månedlig, skriver Forbes.

dot.com-tilstander

Etter at Facebook betalte 4,5 mrd. kroner for Instagram i 2012, ble det ropt om dot.com-tilstander. Instagram hadde på det tidspunktet ikke tjent en eneste krone. BusinessInsider mener derimot at den svimlende prislappen på 19 milliarder dollar er et «billigkjøp», hvor WhatsApp prisen er under halparten av det Twitter har verdisatt sine brukere, og under en tredjedel av hva Facebook verdisetter sine brukere. Men det er også andre som mener at prisen på oppkjøpet er helt meningsløs. Nå er altså 55 ansatte i WhatsApp i ferd med å bli milliardærer!

Hvorfor investere i “nullselskaper”?

Hva er det som er så verdifullt med WhatsApp?  Med over 450 mill brukere har selsapet stor verdi og dette er Facebook og Google interessert i å betale for. I dag trenger du ikke å ha et millionselskap for å bli satt høyt i verdi, du trenger mange følgere/ brukere. Det samme ser vi nå på Facebook. Om selskapet ditt har mange ” likere” – er du med en gang ansett som mer verdt. Det er selvfølgelig andre elementer som spiller inn, men at dette har verdi på dagens marked, er det ingen tvil om. Det har vi flere eksempler på de siste årene gjennom oppkjøpet av Instagram, Googles investering i “taxiselskapet” Uber og Snapchat-guttene som takket nei til tilbudet fra Facebook på 18 mrd. kroner.

Offensiv og defensiv

Oppkjøpet kan også sies å ha offensiv og defensiv årsak. Det er ingen tvil om at Facebook vil ha 450 millioner nye brukere, men de vil også rydde vekk en potensiell konkurrent som kan virke distruptivt på Facebook.

Facebook har selv drøyt 1,2 milliarder månedlige brukere, 945 millioner via mobil, skriver The Next Web.

Forbes legger også vekt på at WhatsApp har en global masse av unge brukere, en gruppe hvor Facebook ikke vokser like raskt som før. Facebook ønsker med oppkjøpet også å styrke sin posisjon blant brukere i fremvoksende økonomier, skriver The Atlantic.

 

Telenor i tospann med WhatsApp

I følge Dagens it har Telenor inngått en avtale med meldingstjenesten WhatsApp om å tilby WhatsApp til sine kunder i markeder hvor mobilt bredbånd fortsatt er i startgropen.

I markeder som Pakistan, India, Thailand og Malaysia har mange en smarttelefon, men de har ikke noen datapakke i abonnementet sitt. Derfor bruker de meldingstjenester, som WhatsApp, kun når de er tilkoblet et trådløst nettverk.

– Vi har 460 millioner aktive brukere på vår tjeneste, men vi vil gjerne vokse mer. Samarbeidet med Telenor gir oss svært god distribusjon i nye markeder, samtidig som vi kan tilby tjenesten vår til en svært rimelig pris i markeder med lav betalingsvilje, sier sjef for forretningsutvikling i WhatsApp, Mubarik Imam, i følge Dagens it.

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here