Dette er uken hvor skolene fylles av nye lærevillige elever, og etter to pandemi-år er gleden på topp både hos årets førsteklassinger og stolte foreldre. Et skår i gleden er at mange steder mangler lærerne, de er nemlig i en streik som for oss på sidelinjen virker som litt av et paradoks.

Norske politikere fra begge fløyer har de siste årene samstemt uttalt at læreryrket må bli mer attraktivt. Tross alt så forbereder de jo våre barn på å bli positive bidragsytere i samfunnet, – og viktigere jobb finnes vel knapt. Likevel har visstnok norske lærere endt opp som tapere i de siste seks lønnsoppgjørene, og merkelig er det de med lengst utdanning og ansiennitet som kommer dårligst ut. Vi kan ikke så mye om hva som motiverer lærere, men en modell der jo lenger du har jobbet i skolen, jo mindre lønnsøkning får du virker ikke helt logisk på oss. Samtidig har det denne uken kommet frem at nesten 20% av lærertimene leveres av lærere som ikke har lærerutdanning. Alle og enhver med fullført grunnskole kan visstnok kalle seg lærer, lærertittelen er nemlig ikke beskyttet, – over 11.000 lærerårsverk (nesten 20%) ble i 2020 utført av «lissom lærere».

Vi kan for lite om detaljene, men i dag er det Arbeiderpartiets 34 år unge Tonje Brekka som har ansvaret for norsk undervisning og vi stiller henne likevel spørsmålet om ikke tiden er inne til å skape økt attraktivitet i et yrke som forvalter det kjæreste og viktigste vi har, – landets fremtid. Vi tror nordmenn flest ville forstått om Tonje Brekka og hennes regjeringskollegaer gikk inn og foretok en engangsjustering slik bøndene fikk i fjor, – den regningen kom som kjent på 11 milliarder norske kroner.

DET ville vært en lissepasning for en regjering som sårt trenger å vise godt lederskap!

På idrettsfronten føler vi med Bodø Glimt som 116 minutter nesten var i Champions League. Laget fra Bodø spiller til tider toppfotball på et nivå det er ren nytelse å se på, – og der i gården serveres lissepasningene i hopetall. Til slutt gikk det dessverre galt i Zagreb, men laget har skaffet seg en stor fanskare og viser hele Norge at kombinasjonen av ferdigheter, vilje og godt lederskap er potente saker.

I Ukraina raser krigen videre, men det hindret ikke stolte ukrainere fra å feire sin nasjonaldag. Vi føler med det modige folket og gratulerer med dagen! Vi håper de klarer å forsvare sitt land mot den tallmessige overlegne Putin armeen.

Vi minnes den amerikanske troppsjefen under Koreakrigen ropte til sine soldater; OK karer, – fienden står ved foten av åsen i nord, sør, øst og vest. Denne gangen slipper de ikke unna!

I California vedtok de denne uken et forslag som gradvis skal øke salget av nullutslippsbiler. Allerede i 2026 skal 35 % av nye biler være nullutslippsbiler, og etter 2035 skal det ikke lenger være lov å selge nye bensindrevne biler i 2035. California med sine 40 millioner innbyggere er med dette den første staten i USA som innfører forslaget, men vi minner om at allerede i 1990 innførte de noe lignende. Dessverre ble California Zero Emission Vehicle (ZEV) mandatet motarbeidet av både de store bilprodusentene og oljeselskapene. Den eneste som så mulighetene var en ung Elon Musk som fløy til Norge og snakket med folkene bak Think. Resten er historie som de sier…

Denne uken kom også oversikten som årlig rangerer verdens beste byer å bo i. Det er Economist’s Intelligence Unit (EIU) som utgir Global Liveability Index 2022, og totalt så rangeres 172 byer. Årets vinner er Wien, Østerrikes vakre hovedstad med København på andre plass. Helt i bånn befinner Damaskus seg, Syrias hovedstad er om du var i tvil ikke stedet du ønsker å bli sendt til.

Oslo nådde ikke opp, selv om både økonomisk stabilitet, helsevesen, kultur, utdanning og infrastruktur er viktige variabler i rangeringen. Det gjorde for øvrig heller ikke amerikanske byer, du må helt ned til 26. plass for å finne Atlanta, byen som scorer høyest i USA. Wien vant for øvrig også i 2018 og 2019 og scorer høyt blant annet grunnet et omfattende kulturtilbud og billig offentlig transport. Denne uken kom også Dagsrevyen med “nyheten” om at du kan reise hvor som helst i hele Østerike med en såkalt klimabillett for kun 30 kroner. I realiteten har billetten vært tilgjengelig siden ifor, – og den følger en trend vi i InnoMag har sansen for. Østerrike er slett ikke alene, både Spania, Estland og Luxemburg har i lang tid eksperimentert med gratis offentlig transport, og i Tyskland er prisen på en månedsbillett med toget enkelte steder redusert til 100 kroner. I Norge settes prisene opp, men er ikke logikken bedre hvis man reduserer prisen på det man ønsker mer av…

Vi spør derfor; Er ikke dette nok en lissepasning til norske politikere som sitter på en av verdens største statlige pengebinger, mens velgerene sliter med å få endene til å møtes?

Vi håper norske politikere her er mer våkne enn NRK som serverer 9 måneder gamle nyheter som om de var dagsferske…

I denne utgaven av InnoMag finner vi også grunn til å nevne at vi gleder oss stort til neste ukes INNOVASJONSDAGEN 2022 konferanse.  Dyktige og inspirerende foredragsholdere som Sonja Horn i Entra, Tove Andersen i Tomra, Bjørn Kjos, Johnny Rindahl i Verdane, Steffen Syvertsen i Agder Energi, Arild Spandow i Amesto og Pål Næss i Gelato er bare noen av de norske topplederne som byr på sine erfaringer og tanker om hvor vi er på vei.

Ukens innovasjonsblomst går til alle de stolte og modige Ukrainerene som sloss for sitt land og fortjener all den støtte vi kan gi dem!

Happy Friday og riktig god helg!