Denne uken har det handlet mye om mediebevisste damer som enten bevisst har skapt sirkus eller ubevisst blitt offer for medienes råkjør – oppfatningene spriker.

Først gikk Martha Louise til krig mot norsk presse, og hun gjorde det på svensk TV i et innslag der hun erklærte seg som Norges største offer for uønsket medie-oppmerksomhet. Vi har så absolutt sansen for endringsagenter som tør å utfordre status quo, også prinsesser, – men det vitner om høy angrepsvilje og lav spillerforståelse når Martha Louise ikke innser at hennes noe uortodokse valg har skapt bølger og store mengder  medieoppmerksomhet.

Det er tross alt veldig få prinsesser som forlover seg med selvutnevnte sjamaner med vaginahelbredende evner. vi synes ærlig talt hun også burde tatt det journalistiske poenget med at prinsesser muligens har kysset frosker i hundrevis av år, men hun er så langt alene om å ankomme kongsgarden med en selvutnevnt øgle.

Redaktørkollega Trygve Hegnar klinker til med betegnelsen «frekkere enn flatlusa» i Finansavisens lederkommentar, og vi er når sant skal sies usikre på om han mener det positivt eller ei. Villet eller ei, medieoppmerksomhet får prinsessen som vanskelig kan målbindes, selv om vi i dette tilfelle nok ville anbefalt å telle sakte til ti i stedet for å spille ut offerkortet i svensk media.

Det blåser også rundt “barbiedukken” Sophie Elise som denne uken har skapt et mediesirkus grunnet et festbilde der hun og en venninne viser en pose med noe som ser ut som kokain. Over 2500 klager til NRK vitner om enormt engasjement, men i stedet for å sette ned foten skal de unge i følge statskanalen “vinnes” med Sophie Elises tanketomme podcast som stort sett handler om sminke, sex og sladder på tomgang. Det er mulig dette kun var nok et bevisst mediestunt, men vi gremmes når norske mediekanaler ikke klarer å komme opp med bedre rollemodeller for våre unge enn selvsentrerte influensere som gjenbrukes i en evig runddans. La oss i stedet nyte Jon Niklas Rønnings dagsferske og intelligente harselering i sangen  «Influenserkrise-vise om ukas mediesirkus” og så håper vi at det dukker opp bedre rollemodeller for de unge som i dag lever i villfarelsen at kjøpte lepper, pupper og romper er noe å trakte etter.

Her hjemme har kunstneren John Hedemark havnet i politiets søkelys fordi han har valgt å selge sine kunstverk under tre ulike synonymer, – at hans bilder signert med navnet Werner Jensen skal være mer verdt går oss hus forbi, men hele malerstuntet virker merkelig. Hadde Hedemark kalt seg Salvador Dali eller Edvard Munch og krevd millioner for maleriene hadde vi forstått bråket, men når prisene ligger rundt 10.000,- forstår vi ikke helt politiets prioritering.

I USA har de brukt uka på å skyte ned ballonger og gjennomføre SuperBowl helgen, – og årets vinner Kansas City Chiefs vant knepent. Når det gjelder årets annonser som kostet 70 millioner kroner for hele 30 sekunder slår det oss at amerikansk kreativitet ikke akkurat gir oss bakoversveis. Sjekk for eksempel denne fra T-Mobile hvor de har hanket inn John Travolta og en temmelig “lame” versjon av sangen Summer Love fra musicalen Grease. Sjekk den ut her.

Ukas innovasjonsblomst sendes til Jon Niklas Rønning og hans medforfatter fordi de bruker frisk humor til å vise hvor syk NRK‘s mediestrategi for å nå de unge fremstår. Vi håper de deler med personene som står bak Digital Bar der gründerne i både Otovo og Gelato ved Simen Jørgensen og Pål Næss delte sine historier med over 200 deltagere onsdag denne uken. Sist, men ikke minst fortjener også Heidi Berg og Sverre Steensen både blomst og stor takk for flotte innlegg på torsdagens medlemstreff i Open Innovation Lab of Norway.

Happy Friday og riktig god helg!