Det var så vidt verdens største hangarskip med 4500 matroser rakk å seile ut Oslofjorden før sommeren banket på og utenriksministre i hopetall inntok rådhusplassen. Uka har vært preget av både NATO ministerbesøk, en nasjonal bevegelse med vind i seilene og et NVIDIA brøl verdt å merke seg…

NATO’s uformelle utenriksministermøte i tigerstaden er ikke mer uformelt enn at hele Oslo sentrum ble sperret av og vi har sjelden sett flere politifolk i hovedstaden. Slikt får oss til å tenke at uformelle samtaler nok bedre, enklere og billigere kan legges til et norsk høyfjellshotell, – men hva vet vel vi…

Forøvrig ble lakseskatten denne uken besluttet av Stortinget etter en lang berg og dal bane reise hvor milliardverdier har ligget i potten og politikerne har vist gang på gang at de ikke forstår at deres forhandlinger om skattesats har verdikonsekvenser for næringslivet. 25% ble fasiten og bransjen bør takke Venstre for at den ikke ble langt høyere.

I dag legger så regjeringen frem sin plan for havvind, og det eneste som er klart er at dette vil bli et enormt pengesluk. Arbeiderpartiet og Senterpartiet er blitt enige med budsjettpartner Sosialistisk Venstreparti om å gi hele 23 milliarder kroner i subsidiestøtte til havvindprosjektet, Sørlige Nordsjø II. Det interessante er at regjeringens egen faginstans, NVE har uttalt at havvind ikke er lønnsomt. Samtidig henter Elkem alene ut over fire terawattimer (TWh) svært billig takket være en langsiktig fastprisavtale. Vi sliter med å forstå at mens norske SMB virksomheter går konkurs takket være de høye strømprisene overfører regjeringen i praksis milliardverdier i subsidier til kinesiskeide Elkem som alene forbruker nesten 3% av det totale norske strømforbruket, men hva vet vel vi…

Neste uke starter NorShipping, og selv om det er fysisk lagt til Lillestrøm finnes det nå ikke et hotellrom i tigerstaden å oppdrive under 10 000 kroner natten, slikt gleder vel både norsk rederibransje og Norges rikeste jordbærselger mer enn de fleste. Denne uken skiftet Petter Anker Stordalen like godt navn på selskapet, til nettopp Strawberry. Mannen som for 25 år siden kjøpte sitt første hotell har i dag hele 226 hotell, 122 restauranter og 21 spa.

Hvem sier at ikke torgsalg av jordbær kaster av seg?

Glemte vi å nevne at norske rederier har en effektiv skattesats på 0,5%, – og det skyldes at bransjen visstnok har tøff internasjonal konkurranse. Hvis du synes norsk næringslivspresse er lite opptatt av dette minner vi om at næringsavisen Dagens Næringsliv er majoritetseid av Fred. Olsen konsernet og også Hegnar som eier Finansavisen er tungt inne i shipping. Vi trodde i vår enfold at de fleste sektorer av næringslivet opplever tøffe konkurranseforhold, men hva vet vel vi…

Ukas høydepunkt for oss som når sant skal sies er mer opptatt av det som foregår innenriks enn utaskjærs var samlingsmøtet for norsk eierskap på Mesh. Med SMB Norge og Aksjon for Norsk Eierskap i spissen samler en rekke interesseorganisasjoner seg nå i en nasjonal motstandsbevegelse som sloss for å bli kvitt den urettferdig høye særskatten på arbeidende kapital som rammer norskeide bedrifter og arbeidsplasser. Blant mange engasjerte innlegg bør SMB Norges styreleder Karl-Anders Grønland, Knut Flakk fra Aksjon for norsk eierskap, Merete Nygaard, gründer av Lexolve og dyktige Villeman Vinje, seniorøkonom fra Ny Analyse AS nevnes. I den åpne debatten som fulgte var stortingsrepresentantene Heidi Nordby Lunde (Høyre), Ida Lindtveit Røse (KrF) og Alfred Bjørlo (Venstre) rørende enige om det meste, men det var direkte flaut at verken Arbeiderpartiet, Senterpartiet eller SV stilte opp. Kvelden bød på faglig sterke innlegg der det gang på gang ble pekt på at regjeringen i praksis på to år har doblet den skattemessige effekten av formuesskatten på arbeidede kapital. Med fakta presentert er det for oss en gåte at næringsminister Vestre’s forsøk på snakke bort problemet ikke slås hardere ned på. La oss berømme Knut Flakk og de andre verdiskaperne som nå velger å ta belastningen det er å sloss for norsk eierskap.

Hans oppfordring om å møte politikerne med fakta og ikke følelser minner oss om Michelle Obamas oppfordring «When they GO low, we go high».

Når vi denne uken likevel beveger oss utaskjærs seiler vi først til Frankrike og deretter helt til Taiwan før vi ender i USA.

Vårt stopp i Frankrike skyldes at landet denne uken startet arbeidet med å forby korte flyreiser mellom Paris, Nantes, Lyon og Bordeaux. Dette er flyreiser mellom byer som kan nås på under 3 timer med de raske togene som franskmennene er så glade i. Det er den nye klimaloven som har tredd i kraft, – og franskmenn flest virker positive til dette klimatiltaket. La oss raskt nevne at de franske TGV’ene (Trains à Grande Vitesse) flytter seg i vel 300 km i timen så overført til Norge ville både flyreiser mellom Oslo, Trondheim, Kristiansand og Bergen avstandsmessig vært omfattet av den nye loven, men siden de 6 ulike selskapene som tidligere utgjorde NSB i liten grad er opptatt av innovasjon er dette foreløbig ren utopi. I stedet har regjeringen valgt å legge ned Flytoget, – forstå det, den som kan!

Langt lengre øst, på Taiwan har Jensen Huang, Nvidias grunnlegger og konsernsjef holdt en viktig tale ved National Taiwan University og senere på GTC konferansen. Talen er et viktig brøl om at enten endrer du deg eller så blir du irrelevant. Vi anbefaler at du får med deg den, du kan se den her. Hans melding til oss er krystallklar; Verden er på vei inn i en ny epoke, drevet av kunstig intelligens (KI) og han oppfordret innovatører og endringsagenter til å omfavne endringene med følgende melding;

“Run for food or run from being food.”

NVIDIA ble for øvrig denne uken det 6 selskapet i verden som er verdt mer enn 1 milliard dollar. Han snakket i talen åpent om hvordan Nvidia nesten ble knust, men også hvordan de brukte disse erfaringene til å finne nye markeder og muligheter. Vel verdt 20 minutter!

I USA kom denne uken nyheten om at Tesla’s Y Model ikke bare selger best i Norge, de er for første gang verdens mestselgende bil så langt i 2023. Dette er viktig fordi det er første gang en elbil inntar tronen på den globale salgsrankingen. Vi minner om at allerede i august 2022 kunngjorde Tesla-sjefen Elon Musk under det årlige aksjonærmøtet at Model Y ville bli den mest solgte nye bilen i verden i 2023. Kudos, Elon!

Ukens innovasjonsblomst går til SMB Norge og Aksjon for norsk Eierskap med Jørund Rytman og Knut Flakk i spissen. De nekter å godta regjeringens korstog mot norske verdiskapere, og det er en kamp de fører på vegne av oss alle. Mens andre land legger til rette for at egne borgere skal investere i oppstartsselskaper og heier frem gründere som lykkes virker den norske regjeringen fast bestemt på å bli kvitt norske eiere, forstå det den som kan…

Vår oppfordring er at du også melder deg inn og støtter SMB Norge og Aksjon for Norsk Eierskap. Du finner linken her.

Happy Friday og riktig god helg!