Opera dropper software fra merkevarenavnet og feirer 20 års-jubileum med ny visuell identitet og en oppdatert rød O som logo.

(Bilde; fra venstre: Kreativ leder Arnfinn Hushovd i Opera, Markedsdirektør Sean D’arcy i Opera og kreativ direktør Kjetil Wold fra Anti)

Teknologiselskapet Opera sin logo har siden oppstarten i 1995 vært en typografisk stor rød O. Fra i dag av har selskapets visuelle profil og logo fått en real overhaling og ny form. Den nye logoen, en portal, symboliserer at selskapets teknologi skaper muligheter for folk til å gjøre mer på nettet.

– Opera har vokst til å bli et internettselskap som utvikler mobilapper og tjenester som blir brukt av over 350 millioner mennesker i alle land over hele kloden. I prosessen med å skape en ny visuell identitet ønsket vi oss samarbeidspartnere som kunne tenke internasjonalt og forstå hvorfor våre produkter er viktige. Dyktige team hos norske Anti og britiske DixonBaxi har hjulpet oss med å modernisere profilen vår, sier markedsdirektør Sean D’arcy i Opera.

Enorm rekkevidde
– Med Operas 350 millioner brukere blir dette definitivt den mest sette identiteten vi noen gang har jobbet med, nedslagsfeltet til Opera og deres produkter er enormt. Den nye merkevareidentiteten handler om innsikten om at Opera sitter på unik teknologi. Vi ønsket at identiteten gikk fra å være en typografisk “O” til at den fikk en relevant funksjon som synliggjør at mennesker bruker Operas teknologi til å finne det de leter etter på nettet, sier kreativ leder i Anti design, Gaute Tenold Aase.

Utvikling av ny logo.
Utvikling av ny logo diskuteres av kreativ leder Arnfinn Hushovd og markedsdirektør Sean D’arcy i Opera.

I arbeidet med å utforme en ny visuell identitet har det vært viktig å finne kjernen i Operas virksomhet.
– Vi har brukt mye tid på hva det visuelle skal fortelle. Resultatet komprimeres ned til den reneste og enkleste form, det er alltid en øvelse i forenkling og tydelighet når den visuelle identiteten skal fungere på alt fra mobiltelefoner hvor logoen får en størrelse på mindre enn 1×1 cm, til store skilt på kontorbygg i San Fransisco, sier kreativ direktør og gründer i ANTI, Kjetil Wold.

Ny Opera-logo
Ny Opera-logo

Spennende prosess
Vi har fått en visuell identitet som svarer til våre behov, er moderne i utformingen og er basert på et sterkt konsept i bunn. At vi finner internasjonal designkompetanse her i Norge gjennom byrået ANTI er vi stolte av. Opera skal møte fremtidens marked i konkurranse med gigantiske amerikanske og kinesiske teknologiselskaper. Nå er vi visuelt oppgradert til å nå ut til enda flere mennesker over hele kloden, sier Sean D’arcy.

Operas visuelle profil er fra i dag tilgjengelig på Opera Mini for iOS. Samtidig oppdateres Opera.com, som har flere titalls millioner sidevisninger hver måned. I løpet av de nærmeste ukene vil den nye profilen rulles ut på alle produkter, fra nettleserne for Android og Windows Phone, til Opera TV, Opera Mobile Store, selskapets andre apper i Apple Store og Google Play, samt i selskapets kanaler i sosiale medier med tilsammen flere titalls millioner følgere.

opera2
Opera logoprofil

 

Se kort animasjonsfilm om Opera sin logo gjennom årene:

Opera logo history animation

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here