Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Norges største investmentforum søker gründere på jakt etter kapital, se her!

Norwegian Investment Forum søker gründere på jakt etter kapital. Seminaret er en del av Oslo Innovation Week, og har siden 2002 vært Norges største nettverksmøte for gründere og investorer.


Er du en gründer med en forretningsidé, med businesspotensiale?

-Klikk på denne linken for å lese mer:
Søker gründere på jakt etter kapital / Design – Marked / InnoDesign – Hjem.

Seth Godin snakker om feil, på “Behind the Brand”

Seth Godin har blitt en av mine største inspirasjoner. Her snakker han om hvordan man bruker sine feil for å lære mer, og hvorfor man ikke skal være så redd for å feile.

Det er ikke en entreprenør som ikke har gjort noen feil! Å gjøre feil er akkurat det entreprenørskap handler om, eller hva? Hvis man kan innrømme feiltakelser og jobbe med disse, får man sjansen til å bygge seg opp på de områdene man er svake på!

Seth Godin er utrolig flink på dette området og har utrolig mye erfaring fra feil! Du får også innsikt i litt av hans umettelige livsfilosofi, og litt om bøkene han skriver. Den siste boken “Poke the Box” er om å ta intiativ på jobben og i livet generelt.

MyGoodAct – A Place for People who Care

My Good Act er et sosialt nettverk som skaper samhold og jobber for en bedre verden. Her kan du starte et prosjekt for noe veldedig du brenner for og/eller støtte prosjekter som allerede er satt i gang.

Hvorfor er dette en bra ide? Dette er en bedrift som har som formål; ikke å hjelpe seg selv og tjene penger, men å hjelpe andre mennesker å bidra til prosjekter de ønsker å støtte selv! De finner flere mennesker som kan støtte de samme prosjektene og bidrar til en bedre verden. For ikke å snakke om at de hjelper tusenvis av mennesker som ikke er så heldige i livet. Dette er det da et digert marked for, samtidig som det er et unikt, kult og inspirerende prosjekt.

Se filmen her, og gå gjerne inn på deres websider, om du ønsker mer info!

http://www.youtube.com/watch?v=oMqgsrS79OY&feature=player_embedded

En liten oppskrift på å lage en markedsundersøkelse

Tiden er kommet for å realisere produktet ditt, men er dine produkter/ tjenester riktig for målgruppen du hadde tenkt deg ut? Kanskje det er andre målgrupper som det er viktig å undersøke? Her er 3 små tips til hva du må tenke på hvis du skal lage markedsundersøkelse.

1. Først må du vite hva du skal undersøke, altså hva du skal finne ut om målgruppen:

– Ønsker du å vite hva slags produkter/tjenester innen din bransje målgruppen din kjøper, hvorfor de kjøper det, og hvordan de kjøper det?
– Hvor de vanligvis får høre om produktene/tjenestene de bruker?
– Er det forskjell på private brukere kontra profesjonelle (bedrift)?
Hva slags holdninger målgruppen har til produkter/ tjenester i din bransje? Her kan det være greit å vite litt om inntekten til folk. (De kan ha en
positiv holdning til et merke, men ha en negativ holdning til bruken av det siden det er dyrt. Hvilket betyr at de kanskje ikke har råd til å bruke produktet).

2. Det kan være lurt å designe to typer undersøkelser:

1 – En kvalitativ undersøkelse:
Dette er for eksempel intervjuer som du kan gjøre med et utvalg mennesker, såkalte “pilotkunder” som du vet er villige til å kjøpe eller ditt produkt. Du kan stille de spørsmål om hva slags holdninger de har til ulike merker (som er i din bransje), og få litt mer forklarende svar.
Dette kan du enten ta opp på bånd eller filme om du vil, det viktigste er at du får noen fakta ned på papiret. (En vanlig feil her er å stille veldig ledende spørsmål, slik at du kan påvirke intervjuobjektet i din retning).

2 – For at investorer skal bli tilfredsstilt vil de gjerne ha tall.
Da er det viktig at du har gjort en omfattende undersøkelse av kunden. Det vil si kvantitative fakta, som man kan se på et papir (Opptelling av antall potensielle kunder i målgruppen, inntekt, alder, kjønn, demografisk –dvs. hvor de bor, etc.)

3. Så må du ha et utvalg å forske på.

– Du må vite hvor mange som er i målgruppen, eller hvis målgruppen er stor må du vite hvem du skal rette deg mot.
– Du må vite hvordan du skal rette deg mot de du undersøker. Eks: Hvem skal du ha intervjuer med og hvordan skal disse foregå? Hvem skal du få tallene fra?
– Du må ha en plan for hvordan du skal rekruttere mennesker til markedsundersøkelsen din.

  1. Billig alternativ 1: ”5 på gata” – Du har laget ferdigstilte spørsmål med ferdige svaralternativer (en kvantitativ undersøkelse)
  2. Billig alternativ 2: Lag en undersøkelse på Google forms, Survey monkey, eller free online surveys og legg den ut den på sosiale medier: Facebook, Twitter, LinkedIn etc. NB! Det spørs om enkelte av deltakerene her ikke er i målgruppen din? Samtidig kan svarene her vise deg om det er andre markeder du kan sikte deg etter.
  3. Billig alternativ 3. Telefonintervjuer og mail for litt mer kvalitative svar (svar som man ikke kan telle). NB! Husk at du må stille så nøytrale spørsmål som mulig, slik at du ikke påvirker svarene til intervjuobjektet!

Husk at svarene du får, skal være med på å hjelpe deg å nå ut til målgruppen din. Det er viktig at du bruker litt tid på dette og at det gjøres skikkelig.

Hva er entreprenørskap? David Armano forteller.

Lurer du på hvordan det er å være entreprenør? En entreprenør og en gründer skiller seg noe fra hverandre, men betyr det samme på engelsk. Her er forskjellen:

– Entreprenørskap er en måte å tenke, ressonere og opptre på, som med et helhetelig utganspunkt alltid har fokus på det å finne,
utvikle og utnytte nye muligheter for økt verdiskapning (Hoff, 2010)

(David Armano er en Gründer som har startet et selskap med suksess)

– Gründere er personer med evne til å se og utnytte innovative ideer og som våger det ukjente. De realiserer eller kommersialiserer ideene sine med kalkulert risiko, med det formål å skape økte verdier for seg selv og andre. (Hoff, 2010)

Her snakker David Armano om hvordan det er å være entreprenør, han har mye inspirerende å si…

7 punkter som vil hjelpe deg på veien til å starte eget firma

1) Dyrk dine personlige egenskaper. Du må gjøre det du er best på, fordi da kan du differensiere deg (skille deg ut) bedre fra konkurrentene. Hvis du har en egen spisskompetanse, har du mye mer å tilby markedet enn alle andre. Hva er ditt spesialområde? Er du best i bransjen? Kan du tenke større? Kan din unike spisskompetanse komme samfunnet eller verden til nytte? Dette er viktige problemstillinger å ta i betraktning, fordi du lett vil bli glemt bort i mengden om du har litt lavere kompetanse enn de fleste på ditt område…
Vet du ikke hva du er best på? En coaching time hos en god coach kan komme til nytte.

2) Bygg et unikt nettverk: Møtte du en markedsøkonom forrige uke som hadde gode ideer? Hvorfor ikke legge denne personen til på LinkedIn, eller sende vedkommende en mail? Kanskje du trenger denne kompetansen til å hjelpe deg med ideen din.
Det er mange steder på nettet du kan lese om nettverksbygging. Wikihow har en god guide her.
Det er også mange nettverk du kan bli med i om du liker innovasjon. START Norge er en non profit studentorganisasjon som bidrar til innovasjon og entreprenørskap blant studenter i Norge. (Du kan også lese om inkubatorvirksomhet i SIVA og mentorordning i Connect her)

3) Det er viktig å være målrettet og tenke strategisk. Sett opp en tiltaksplan og tenk på din oppstart som et prosjekt. Du må ha resultatorienterte, objektivt målbare og tidsbestemte mål. Samtidig skal målet ditt være utviklende og realistiske. Mitt råd er: Skriv ned målet og kopier det på små post- it lapper som du setter rundt i leiligheten; På kontoret, badespeilet, kjøleskapet eller hvor du føler det riktig. Det viktigste er at du ser målet ofte!

4) Hva er din motivasjon for å lykkes? Vil du redde verden eller gjøre den til et bedre sted? Det kommer til å ta lang tid og være veldig dyrt. Da er det viktig at du holder på inspirasjonen og brenner for det du gjør. Da vil du lettere lykkes!

5) Bygg en skikkelig forretningsidé! Denne skal innebygge tre komponenter: Behov, målgruppe og hva slags spisskompetanse du har. Hva er et behov? Ordet behov viser til noe vi trenger, som ofte føles som en mangel eller en tomhet.
La oss ta et eksempel: Har du behov for en ny frisyre eller en klipp hos frisøren? Stort sett går man til frisøren fordi man enten har behov for å føle seg fresh, se bra ut eller skape et godt førsteintrykk for andre mennesker. Ingen av disse tre punktene sier noe om klipping. Poenget er at man alltid har behov som sitter litt dypere enn det man viser som forbruker. Det er også viktig å avgrense dette kun til et behov, som skal være det viktigste behovet din målgruppe har. Hva er så en målgruppe? En god målgruppe er et segment (en del) av totalmarkedet (dvs. alle potensielle kjøpere), som har en ting til felles. Det kan for eksempel være en gruppe overvektige som bor i en liten del av landet, som er mellom 20 og 30 år. Disse kan ha et behov for trening (les selvtillitt) og vil derfor trenge personlig trenere på et treningssenter, sammen med riktig kosthold?

6) Gjør alle forberedelser før oppstart av virksomheten. Hvem er konkurrentene? Hva gjør de, og hvordan gjør de det, og er det noe du kan gjøre bedre? Det er viktig å ha god oversikt, så lag gjerne et skjema der du analyserer deres styrker og svakheter. Da ser du hva du kan gjøre bedre eller hvordan du kan posisjonere deg i markedet for å differensiere deg (Skille deg ut). Dette og mer til må du skrive inn i en forretningsplan (med forretningside, markedsplan, økonomiske forutsetninger og handlingsplan etc.)

7) Markedsføring. Hva er formålet? Få folk til å bry seg og snakke om merket ditt. Da må du gi av deg selv og skaffe deg gode pilotkunder. Ikke bry deg om at det er få kjøpere/brukere av ditt produkt/tjeneste i starten.. Det er viktigst å ha gode kunder som kan snakke om produktet til alle, så etterhvert selger produktet/ tjenesten seg selv!

Vil du lese mer om dette? Les på kvinnovasjon (SIVA) sine sider, der har de 15 punkt det kan lønne seg å lese!
Se videoen jeg akkurat har lagt ut Intervju med Seth Godin. Denne oppsummerer dette inlegget litt:)

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...