Åtte norske bedrifter får til sammen 160 millioner kroner fra EU for å ta sine produkter ut i verden. Dermed har små og mellomstore bedrifter tatt med seg 304 millioner kroner fra EUs pengesekk i løpet av året.

– Jeg er imponert over disse bedriftene som har vunnet frem i konkurranse med hele Europa. Dette er viktige midler som hjelper bedriftene å få sine produkter ut til et større marked, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

I regjeringens strategi for forsknings- og innovasjonssamarbeid med EU er et av målene at deltakelsen nettopp skal bidra til økt innovasjonsevne og verdiskapning.

-Enda flere bedrifter bør få øyene opp for mulighetene som ligger i EUs enorme pengesekk, sier Nybø.

EUs SMB-instrument er en del av Horisont 2020 og finansierer innovative bedrifter som har løsninger de ønsker å teste ut på et europeisk marked, uansett bransje.

Åtte norske bedrifter får til sammen 160 millioner kroner i julegave fra EU:

  • EpiGuard: 2,5 millioner euro
  • OncoImmunity: 2,2 millioner euro
  • Pre Diagnostics: 2,4 millioner euro
  • Bondura Technology: 1,1 million euro
  • Elliptic Labs: 2,1 millioner euro
  • Greenbird Integration Technology: 1,9 millioner euro
  • Seaweed Energy Solutions: 1,6 millioner euro
  • Zwipe: 2,3 millioner euro

– Bedrifter i denne fasen har et enormt behov for kapital, mer enn det vi klarer å tilby gjennom nasjonale ordninger, sier Pål Næss, gründerdirektør i Innovasjon Norge.

– Ved å ta i bruk de mulighetene EU og EØS-avtalen gir oss, får selskapene viktig kapital til å vokse videre. Vi er stolte av selskapene, som vi har jobbet med over lang tid, fortsetter han.

Norske bedrifter vinner på å måtte selge seg inn

I årets siste runde av tildelinger fra SMB-instrumentet deltok 46 norske bedrifter i konkurranse med 1850 bedrifter om EU-finansiering. Potten er på 104 millioner euro.
Norske virksomheter har fått stadig bedre uttelling fra 2014 til 2018.

Innovasjon Norges EU-eksperter mener det går bedre nå, fordi søkerne nå også får tilbud om å trene på å selge inn sine prosjekter. I uken før intervjuet i Brussel blir bedriftene drillet på å presentere sitt prosjekt, og de får en generalprøve med Innovasjon Norges kapitaleksperter.

– I forberedelsene til intervju og presentasjon for panelet i Brussel var bidragene fra EU-teamet i Innovasjon Norge svært viktige, sier administrerende direktør Håkon Sæterøy i Pre Diagnostics.

– Profesjonell trening og verdifull feedback gjorde oss i stand til å fremføre vårt budskap på en trygg måte, avslutter han.