Med noen av verdens største IT-selskaper som motstandere, utkonkurrerte Skype dem alle og endret måten vi kommuniserer på nærmest over natten. Les Skype-gründer Jonas Kjellbergs versjon av historien. Du møter ham også på Technoport i Trondheim.

Kan du fortelle oss om din rolle i Skype?

Jeg ble en del av det originale kontoret i Stockholm og var i utgangspunktet ansvarlig for den største regionen, som på den tiden var de nordiske landene. Da selskapet ble større ble jeg ansvarlig for alle inntekter generert fra kunder.

Hadde du en anelse da om at Skype kom til å bli den store suksessen som det har vist seg å bli?

Jeg trivdes med produktet og menneskene i teamet, og jeg hadde jobbet med dem tidligere. At det kom til å bli en så stor suksess var ikke i kortene, vi hadde en veldig tøff start. Produktet fikk global oppmerksomhet så det oppstod en drøm om at det kunne slå ordentlig igjennom, men med konkurrenter som Microsoft og deres MSN Messenger, AOL, ICQ og alle teleoperatørene i verden var det mange som ville se oss feile.

Hvorfor tror du de nordiske landene har vært så suksessfulle i å produsere startups?

Jeg tror det er en tradisjon i de nordiske landene som kommer som et resultat av våre tradisjonelle industrier. Men jo flere tech-baserte startups som lykkes, jo flere mennesker vil vite hva som kreves for å bygge en venture med høyt vekstpotensial.

Kan du fortelle om Gear Up Ventures og hvem som bør benytte seg av det?

Gear up er et rammeverk som hjelper deg å skape en “high potential venture”. Den forklarer alle delene som er nødt til å være på plass for å få julene til å spinne. Rammeverket ble originalt utviklet på Harvard, med støtte fra Standford og har som mål å oppfostre vellykkede entreprenører.

Bør en startup tenke globalt først, eller bygge opp en suksessfull bedrift i hjemlandet først?

En startup bør alltid følge sine egne verdier. Min personlige mening er at du bør prøve å tenke stort og få det globale aspektet inn i bedriftens DNA fra starten av, da det er vanskelig å implementere det senere.

Amerikanske selskaper har ofte verden som sin målgruppe, og de ville aldri drømt om å bare ha ett marked på størrelse med Finland som eneste marked. Men det er ikke noe som er rett eller galt.

Hold av 28. – 30. april og meld deg på her:
Om du ønsker å høre Jonas Kjellberg live, har du muligheten på Technoport

 

Om Technoport

 

  • Technoport er en årlig konferanse  i Trondheim hvor forskere investorer, utviklere, gründere, bedriftsledere og studenter møtes for å skape nye ideer og nytt næringsliv.
  • Sammen utforsker de nye arbeidsverktøy for ideutvikling og teknologisk problemløsning.
  • Technoport er en attraktiv arena som tilrettelegger for smartere samhandling mellom aktørene i innovasjonskjeden.
  • Technoport er en katalysator for fremtidens norske kunnskapsøkonomi.

Technoport.no

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here