To travle gründere gjør seg klar til lansering. Foto; Adiam Mengis

Spennende ny tjeneste fra to Oslo damer med tæl

Midt i Corona nedstengningen tok to Oslo damer grep og startet den sosiale leveransetjenesten SVOP.

– Vi har skapt en ny arbeidsplass, en ny tjeneste, og forhåpentligvis noe som kan hjelpe mange mennesker i Norge. Det er vi stolte av, sier Yrsa Ulriksdottir som sammen med Adiam Mengis står bak løsningen som gjør det enklere å få varene hjem til deg, – og som samtidig sikrer de som leverer både en inntekt og mosjon.

De to damene fra Oslo har en spennende bakgrunn, – og representerer på en god måte Oslo’s posisjon som Norges kulturelle smeltedigel. Yrsa, med bakgrunn fra Island, Norge og Pakistan, og Adiam fra Eritrea. Til sammen har de mange års erfaring fra uteliv og event- markedsføring i digitale og sosiale kanaler, merkevarebygging og produksjoner av ulike slag og utstråler en energi som gjør at vi tror gründerparet kan lykkes.

– Dette har vært en bratt læringskurve for oss begge, men vi har vært forberedt på å møte utfordringer underveis. Vi ønsket å slippe denne tjenesten tidlig for å utvikle den videre i samråd med de faktiske brukerne, og gleder oss over positive tilbakemeldinger, sier Adiam Mengis.

Vi spør om løsningen kan ses på som en Uber for leveranser av varer og får et engasjert nikk tilbake, fulgt opp av følgende utdypende forklaring;

– Ja, det kan du godt si, en lavterksel budtjeneste for lokalmiljøet og til syvende og sist er handel stort sett lokal. Delingsøkonomi er fremtiden. Vi ønsker å skifte fokuset fra de kommersielle aktørene og vil heller la brukeren sitte i førersetet. La kunden bestemme sortimentet og behovet, og la tjenesten være aktiv der det finnes et marked, forklarer Adiam oss engasjert.

– Vi har skapt en enkel måte for folk å tjene penger. Det skal være opptil oppdragstakeren selv å bestemme arbeidsmengde og arbeidstid. Vi ønsker ikke å kontrollere de på noen måte – men heller la de styre sin egen hverdag og produkt, legger Yrsa til.

Hva er så det unike med SVOP?

– Med Svop ønsker vi å flytte fokuset vekk fra den kommersielle aktøren og over på kunden. Svop lager ikke avtaler med bedrifter eller butikker, men utvikler seg heller basert på kundens reelle behov. Brukere av Svop skal kunne handle i sine lokale butikker, og betale den faktiske prisen varen koster i butikken. Derfor kan vi også skalere raskt. Finnes det kunder som ønsker varer levert hjem finnes det automatisk en arbeidsmulighet for «Runnere» (oppdragstakerne). Vår løsning kobler disse og utlegget for varene gjøres opp så raskt varene leveres, og et fast honorar til Runner blir trukket direkte fra kundens kort. Runner får betalt for oppdrag av Svop neste virkedag. Dette senker terskelen for å ta oppdrag via Svop, og gir oppdragstakere en reell mulighet til å tjene penger raskt, utdyper Adiam som har tatt daglig leder rollen.

Hvor langt har dere kommet?

– Tjenesten er utviklet på rekordtid. På fem uker opprettet vi en tjeneste som både vil hjelpe folk med levering av varer, skape inntektsmuligheter og samtidig støtte lokale butikker. Ideen så dagens lys 12. mars da landet stengte ned, og vi jobbet oss frem til Svop, Tjenesten ble da lansert 22. april samme år. Vi er fortsatt i startfasen, men opplever en positiv vekst i registrerte brukere hver dag, fortsetter  Adiam og legger til.

– Vi har fått svært god respons fra folk som har testet tjenesten, og ser flere segmenter:

  • studenter som trenger en sikker inntektskilde
  • unge som ønsker å aktivisere seg mer i hverdagen og jobbe utendørs
  • folk som arbeider i helsesektor som ser et tydelig behov for gode løsninger for hjemlevering
  • folk som arbeider for en grønnere by (Runnere trenger verken lappen eller bil for å ta oppdrag)
  • småbarnsfamilier som har knapt med tid i hverdagen

Vi i InnoMag ønsker de to gründerene lykke til, engasjementet er det i hvertfall ingenting i veien med!

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »