Bruken av Klarnas alt-i-ett shoppingapp har økt med hele 22 prosent i løpet av det siste året. Når bruker mer enn 1,2 millioner nordmenn appen jevnlig hver måned.

– Det er helt åpenbart at høyrentemiljøet vi befinner oss i nå, har gjort at nordmenn i økende grad benytter seg av både våre løsninger for å holde oversikt over sin pengebruk, og sammenligner priser i appen vår. Stadig flere butikker ønsker også å tilby Klarna til sine kunder, sier Norgessjef for Klarna, Geir Østby i en kommentar.

Mens det i desember i 2022 var 980 000 nordmenn som brukte Klarnas app jevnlig gjennom måneden, var det tilsvarende tallet for samme måned i 2023 hele 1,2 millioner. Samtidig har også antall butikker som tilbyr Klarnas AI-drevne shopping- og betalingsløsninger i Norge økt med nesten 18 prosent det siste året – fra 13 250 ved utgangen av 2022 til 15 600 ved utgangen av fjoråret.

98 prosent av alle Klarna-kjøp i Norge i 2023 var enten direktebetaling (fra kort) eller 30-dagers rentefri faktura, opplyser de denne uken i en melding.

– Klarnas 30-dagers rentefrie fakturaløsning er et bedre alternativ enn rentebærende kredittkort. Det er finansiert av butikkene som betaler for å bruke våre løsninger – ikke forbrukeren. Spesielt når rentene er høye ser vi i flere markeder, inklusive Norge, at flere etterspør denne type rentefrie kreditter – både blant butikker og forbrukere, sier Østby.

Doblet bruk av prissammenligninger på et halvt år

Med oppkjøpet av den norske Prisguiden, flyttet også hele denne prissammenlignings-tjenesten inn i Klarnas app og på deres nettsider i mai i 2023. Her kan nordmenn søke og finne lavest pris, tilgjengelighet, leveringstider – og sammenligne over 3,9 millioner produkter fra et stort antall nettbutikker.

Mer enn dobbelt så mange nordmenn benyttet seg av denne i Klarnas app i julehandelen – sammenlignet med når den ble lansert.

– Det er også svært gledelig å se at denne type tjenester i økende grad blir brukt til å søke opp et bredt spekter av produkter – ikke bare elektronikk og data – som var overrepresentert før, sier Østby.

Flere betalingspåminnelser gjør at langt flere betaler fakturaen i tide

Han tror også den økte bruken av alt-i-ett-appen også henger sammen med at appen både gir en god oversikt over fakturaene dine, og at den minner deg på å betale når forfall nærmer seg.

– Undersøkelser vi har gjennomført viser at den vanligste grunnen til at en faktura ikke blir betalt rett og slett er at den blir glemt. Med appen installert får du enda hyppigere påminnelser om å betale. Det har bidratt til at andelen som betaler sin faktura for sent har gått kraftig ned, med rundt 50 prosent, siden vi startet med flere betalingspåminnelser høsten 2021. Dette er en trend som fortsatt har vært tydelig i 2023.

Mer enn 99 av 100 nordmenn betalte i fjor sitt fakturakjøp før det gikk til inkasso.

Rentefri faktura – butikkfinansiert kreditt

Den kortsiktige rentefrie kreditten Klarna gir sine norske kunder når de handler på faktura, er primært finansiert av butikkene. Det er disse som betaler for å kunne tilby Klarna – nettopp fordi mange norske kunder setter pris på å få et produkt hjem – og se og prøve det – før de bestemmer seg for om de vil beholde det.

– Mens et kredittkortselskap lever av at du ikke gjør opp for deg, og betaler renter, lever Klarna av inntekter fra butikkene – og at de får fornøyde kunder. Renter og inkasso er generelt sett ikke noe som skaper fornøyde kunder. Dette er inntekter vi ikke vil ha, avslutter Klarnas Norgessjef, Geir Østby.