Axel Franck Næss og Eirik Frøyland Rime ble i juni ferdig med sine respektive mastergrader i industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Siden da har de satset full tid på prosjektet som har fått navnet Tise (etter advertise, blir vi fortalt).

Observerte trender på SoMe
Ideen til Tise oppsto sommeren 2013 ved at gutta observerte to tydelige trender på sosiale medier.
– Flere og flere begynte å bruke sosiale medier, og spesielt Facebookgrupper, for å kjøpe og selge på nett, og gikk dermed utenom de mer vanlige markedsplassene som Finn.no. I tillegg var det åpenbart at folk likte å dele fine og kule bilder – og dermed kom ideen og ønsket om å kombinere disse to trendene, forteller Axel.

– Videre opplevde vi, og opplever fortsatt, at nettbaserte rubrikksider ikke har forandret seg nevneverdig siden de oppsto for om lag 15 år siden – og at dette er en bransje som er overmoden for disrupsjon.

– Facebookgrupper for kjøp og salg har hatt en massiv vekst de siste årene, og denne fremveksten tvang trolig Finn.no til å gjøre torget sitt gratis. I Norge alene har slike grupper mer enn én million medlemmer, og antallet vokser stadig. Vi ser dette som en klar indikasjon på at kundene ikke er fornøyd med dagens løsninger, og vi er i markedet for å gi dem et bedre tilbud, legger Eirik til.

Et enkelt verktøy

– Man kan se at rubrikkmarkedet desentraliseres fra de klassiske “winner takes it all”-markedsplassene som har vært i front det siste tiåret. Sosiale medier kommer til å bli en viktigere og viktigere annonseringsplass i fremtiden. Tise er det enkle verktøyet som folk trenger for å gjøre nettopp dette; hvor du kan dele til alle dine sosiale kanaler: Facebook, Twitter, Instagram m.m. Det er ikke bare enkelt og morsomt, men det unike designet gjør slik at annonsen skiller seg ut i kampen om potensielle brukeres oppmerksomhet, noe man trenger for å få ting solgt, forteller Axel engasjert.

Med appen Tise (som i adver'tise) lager du annonser tilpasset deling til sosiale medier med alle de viktigste detaljene om objektet lagt direkte oppå annonsebildet.
Med appen Tise (som i adver’tise) lager du annonser tilpasset deling til sosiale medier med alle de viktigste detaljene om objektet lagt direkte oppå annonsebildet.

Digital window shopping

– Kjøpere bruker i økende grad ulike sosiale medier til å utforske interessante ting rundt seg. Opplevelsen kan være kaotisk, da sosiale medier ikke er optimalisert som markedsplasser, så vårt fokus har vært å forsøke å skape orden i kaoset for brukerne, sier Eirik.

– Uansett hvor du finner en Tise skal du umiddelbart vire hvor du finner mer informasjon om dem, tilsvarende produkter, by på produktet og selvsagt hvor du trygt kan betale selgeren hvis du bestemmer deg for at det er dette du ønsker. Altså i Tise-appen.

– Innovasjonen vår ligger i at vi utvider den klassiske rubrikkannonsetjenesten ved å bygge på eksisterende sosiale nettverk. Vi lager et verktøy for enkel og rask deling over alle disse nettverkene.

Kjøp-og-salg-nettverk

14. september kom det en spennende nyhet fra Tise-gutta. De kunne da fortelle at de offisielt har startet et unikt samarbeid med den største kjøp-og-salg-gruppen på Facebook – det norske Kjøp og Salg-Nettverket.
– Kjøp-og-salg-grupper på Facebook har gradvis tatt store andeler av ”Online Classifieds” virksomheten fra de tradisjonelle monopolene rundt om i verden. Nå skriver Tise internetthistorie ved å direkte inkludere dette konseptet inn i en etablert app-service. Fremtiden er lys, avslutter Axel med et glis.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here