På den internasjonale retailmessen, EuroShop i Dusseldorf, viste TOMRA frem neste generasjon panteløsninger. De nye innovasjonene viser hvordan fremtidens panteløsninger og selve returopplevelsen kan se ut – til fordel både for butikkene som tilbyr panteautomater og for alle oss som bruker dem.

1. Multi-feed – en panteløsning for alle
«Multi-feed» har revolusjonert konsumentenes panteopplevelse og vaner og man kan nå tømme hele poser med tomflasker og bokser i maskinen istedenfor å pante en og en. Den første av denne generasjonen maskiner, TOMRA R1 ble lansert på EuroShop i 2020. TOMRA R1 er utviklet for butikker med store volumer. I år viste TOMRA frem et helt nytt multi-feed konsept med mindre fotavtrykk som er egnet for et bredere utvalg av butikker.

Dette konseptet vil ha et mindre fotavtrykk og har et nytt og innovativt design, i tillegg til å være kompatibelt med alle TOMRAs bakromsløsninger. Forhandlere kan med andre ord gjenbruke eksisterende bakromskabinetter og dermed maksimere levetiden på det utstyret de allerede har og redusere den totale investeringen ifm. oppgraderingen i butikken.

TOMRAs multi-feed konsept

Over 400 TOMRA R1 maskiner er allerede ute i butikk og disse forhandlerne ser i gjennomsnitt en imponerende økning i pant på hele 86% og en 33% økning i antall kundesesjoner.

 

«Vi har hatt stor interesse fra forhandlere og forbrukere rundt multi-feed nyheten,» forteller Mickaël Fontaine, sjefen for teknologi i TOMRA Collection. «Vårt nye konsept tilgjengeliggjør effektiv multi-feed panting for alle; snart kan alle forhandlere tilby denne nye standarden innen panteløsninger.»

2. Fremtidens single-feed panteløsning
TOMRA presenterte også et nytt single-feed-konsept som vil redefinere panteopplevelsen for forbrukerne i tillegg til å bidra til mer effektiv butikkdrift. Konseptet har fått en ny attraktiv designutforming samt et fornyet brukergrensesnitt med fokus på en mer personlig brukeropplevelse. Den har for eksempel fått en større innmatingsluke med lysguiding og sensor slik at maskinen «våkner opp» og ønske kunden som nærmer seg velkommen.

TOMRAs single-feed konsept

Konseptet er bygget rundt en heldigital kundereise og er den første panteautomaten hvor papirkvittering er valgfritt. Dette for å fremme en mer bærekraftig papirløs utbetaling. Videre vil en aktiv strømsparemodus kunne redusere butikkens strømforbruk. Single-feed maskinen er designet etter prinsippet om å bruke færre og mer gjenbrukbare materialer.

Uten papir som må skiftes, og med TOMRAs første nøkkelfri elektronisk dørlås og glattere overflate for enklere og raskere rengjøring, er det nye single-feed konseptet mer effektivt både å eie og drifte.

3. Vertikalt bakrom for bedre plassutnyttelse
TOMRA presenterte også sin første vertikale bakromsløsning. Det plassbesparende konseptet er skreddersydd for små og mellomstore butikker og gir fleksible utformingsmuligheter av kabinettene, slik at det passer inn i de aller fleste butikkformater.

Det nye vertikale kabinettet er kompatibelt med «roller cages», som er det foretrukne logistikkformatet for mange supermarkeder internasjonalt. Det gjør konseptet til et kjent og praktisk system for butikkene, ettersom det passer inn i den eksisterende infrastrukturen på lagerrommene og transportløsninger / lastebiler.

TOMRAs bakromskonsept

«Ved å lagre returpant i høyden kan forhandlerne redusere arealbruken betydelig, alternativt beholde samme fotavtrykk som før, men øke kapasiteten betraktelig», forklarer Mickaël Fontaine. «Dette arealkompakte bakromskonseptet betyr at butikkene kan samle inn større pantevolumer enn før, redusere behovet for hyppig tømming og frigjøre verdifull plass.»

4. Trådløst digitalt konsept for en helhetlig brukeropplevelse
Maskinene er ikke de eneste nye pantekonseptene som har blitt avduket. Også et nytt digitalt trådløst konsept ble vist frem på EuroShop. Dette ble demonstrert via en prototype-app med dashboard basert på kunstig intelligens (AI), som skal spare verdifull tid for butikkansatte og administrasjon.

App’en kombinerer ulike data og funksjoner, inkludert varsler om tiltak som kreves på maskinen (eksempelvis at proaktive beskjeder om at beholderne med tomgods snart må tømmes), informasjon om status for rengjøring og maskinbruk for mer optimal planlegging av den daglige butikkdriften.

Dette digitale tjenestekonseptet vil være

TOMRAs trådløse – og smart servicekonsept

instrumentelt i målet om null nedetid på pantemaskinen og være en verdifull ressurs i butikkens digitale økosystem.

5. Servicen blir smartere
TOMRAs nye «smart service» holder butikkpersonale oppdatert på både tilstand og status på komponentene i panteautomatene, samt at den varsler om nødvendige tiltak og evt. igangsetter serviceaktiviteter. Konseptet er tuftet på en datadrevet tilnærming og AI for å kunne sikre maksimal oppetid på maskinene.

Tjenesten gir for første gang butikkene tilgang til dataene og søker å forlenge komponentenes levetid, effektivisere driften og skape trygghet for operatørene.

-EuroShop er verdens største retailmesse, og vi var stolte av å kunne presentere TOMRAs visjon for fremtiden innen pant, sier Mickaël Fontaine i en kommentar.

Selskapet som har hovedkontor i Asker er verdens ledende innen sitt område og feiret i fjor 50 år. Selskapet er også inne på listen over Norges 25 mest innovative virksomheter, en årlig kåring vi her i InnoMag gjennomfører i samarbeid med ComputerWorld.