Askerselskapet TOMRA som i år feirer 50 årsjubileum er verdensledende på TOmflaskeReturAutomasjon. En knapp måned etter at konsernsjef Tove Andersen på INNOVASJONSDAGEN 2022 avslørte et mål om videre dobling for resirukeringsgiganten kommer nyheten om at deres innovative panteapp har nådd milepælen 10 millioner brukersesjoner og 500 millioner NOK utbetalt til brukerne.

-Ideen bak myTOMRA begynte som et intraprenørprosjekt i TOMRA lenge før det lanserte i 2017, og når sant skal sies oppstod ideen omtrent så langt unna Asker vi kunne komme, smiler Aleksander Mortensen, Senior Vice President og Head of Commercial, og produktsjef Chris Brasøygård i TOMRA.

-Gratis appen ble bygget for å tilby konsumenter i et nytt pantesystem i Australia en brukervennlig og digital utbetaling av panten. Appen gir også brukerne et kart som hjelper de med å finne den nærmeste panteautomaten. Fra en trang fødsel har appen vokst og i dag er løsningen en dundrende suksess som i praksis er verdens første app for digital utbetaling for et helt pantesystem – med spillifisering, informasjon om maskinstatus, og flere muligheter for elektronisk utbetaling og veldedighetsdonasjon. Det er gøy å se hva eksperimentering og god dialog med pilotbrukere kan føre til, sier de to nærmest i kor.

myTOMRA – integreres nå med andre lojalitetsprogrammer

MyTOMRA’s mål er å gjøre paneopplevelsen mer brukervennlig og engasjerende, og integrere sømløst med dagens digitale livsstil, forklarer Mortensen videre.

-Vi er stolte av milepælen vi nå har nådd med 10 millioner brukersesjoner og faktisk har over 500 millioner NOK blitt utbetalt til brukerne allerede. Neste fase for myTOMRA er å informere butikkkjedene om muligheten for å integrere appen i deres egne lojalitetsprogrammer. Dette skyldes at TOMRA utviklerene tidlig innså at et åpent API og en avansert utviklerportal vil gjøre det lettere å spre bruken. En av de tidlige brukerne av dette er pantesystemoperatøren Returpack i Sverige.

Åpen Innovasjon og dyp kundeinnsikt

-Vårt arbeid med digitale løsninger for å sikre økt forbrukerengasjement er slett ikke av ny dato. I utviklingen av myTOMRA trengte vi i utviklingsteamet i Asker å forstå australske sluttbrukere, som var ukjent med pantekonseptet. For å oppnå vår visjon om å tilby en app som både skulle være relevant, engasjerende og effektiv for brukeren når de panter, måtte vi ikke bare ta hensyn til brukernes behov, men også ta høyde for systemoperatørene og andre interessenter, forklarer Steve Mellbye-Stølen fra innovasjonsteamet i TOMRA.

-Dette samarbeidet med eksterne parter har vokst gjennom årene, og den siste iterasjonen av appen er et resultat av åpen innovasjon mellom både offentlige og private aktører, samt dyp brukerinnsikt samlet over de siste fem årene, avslutter han.

 

Du kan lese mer om TOMRA’s innovasjonsresultater her.