Tirsdag ble den 16. utgaven av DigitalBar holdt på MESH i Oslo. Initiativtakerne bak DigitalBar er Alexander Haneng, direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring, og Lise Fimreite Simensen, daglig leder av Digital Heads.

Deres mål er å samle digitale hoder til en uformell kveld med både kunnskaputvikling, nettverksbygging og øl på menyen, noe de lykkes svært godt med.

På tirsdagens arrangement var det Geir Engdahl fra Cognite og Sven Richard Tønnessen fra TINE som presenterte sine erfaringer. InnoMag var tilstede.

Datadreven tungindustri

Foto: InnoMag

Dyktige Geir Engdahl snakket om hvordan Cognite ønsker å få til en “data fusion” slik Google har gjort med Google Maps, men for industrielle data. Målet er å samle alle industrielle data på én og samme plattform for å kunne effektivisere driften og vedlikehold av tungindustrien.

Med Cognites Data Fusion kan man blant annet lagre, kontekstualisere og analysere all teknisk data i nettskyen. Engdal demonstrerte at man ved hjelp av dette eksempelvis kan finne lokasjonen til industrielt utstyr på en oljerigg i løpet av sekunder. I tillegg kan man få informasjon om tilstanden til utstyret i sanntid, noe som har vist seg å være svært kostnadseffektivt.

Norges første Amazon Go-liknende kjøpsopplevelse

Foto: InnoMag

Sammen med DNBs New Tech Lab og Futurice har Teknologilaben i Tine utforsket fremtidens handelsopplevelser. Dette har resultert i en prototype på Norges første Amazon Go-liknende kjøleskapsopplevelse.

Kjøleskapet som allerede har blitt testet ut på Grunerløkka-kafeen “Heimatt”, bruker ansiktsgjenkjenning som betaling og registrerer hvilke produkter du plukker ut. Neste gang du kommer vil kjøleskapet gjenkjenne både deg og dine tidligere kjøp.

Foto: InnoMag

Tønnessen fra TINE la vekt på at Amazon Go-teknologien kommer til å komme for fullt, og at forbrukerne vil etterspørre bedre, mer tilrettelagte og enklere løsninger på mat.

 

Foto: InnoMag

 

Alexander Haneng la vekt på at de med Digital Bar ønsker å unngå at hvert fagfelt kun omgir seg med likesinnede fra samme bransje, og at start-ups og etablerte selskaper møtes på hver sine respektive arenaer. I stedet ønsker Haneng og Fimreite Simensen at DigitalBar skal være en arena for sammenkomst, relasjonsbygging og utveksling av ideer og erfaringer. Slik fører de arven videre fra First Tuesday på en flott måte.

Neste DigitalBar vil være høsten 2020.