Trenger regionale “oppstartsbibler”

 – “Lean startup” funker ikke nødvendigvis utenfor Silicon Valley, mener teoriens gudfar.

By Eric Millette (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Steve Blank er sammen med sin student Eric Ries en av opphavsmennene bak “lean startup”-teorien. Foto: Eric Millette (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Startup-guru Steve Blank er mannen en av opphavsmennene bak det allestedsnærværende “lean startup”-bølgen. Det nye konseptet innebærer at storslåtte forretningsplaner med antatte inntektsprognoser for flere år inn i fremtiden er vraket.

Den nye medisinen er å komme raskest mulig ut i markedet med et “minimumsprodukt” (minimal viable product), for å få kjapp tilbakemelding fra kundene på om konseptet fungerer. På den måten får gründeren mulighet til raskt å korrigere kursen og finne fram til produktet som best treffer kundene i målgruppen.

Konseptet er nå selve julevangeliet for dagens gründere. I takt med populariteten er konseptet også adoptert av større bedrifter.

Krever “billige” mentorer og engler

Men nå erkjenner Steve Blank selv at løsningen kanskje først og fremst fungerer i Silicon Valley. I en artikkel foreslår Blank i stedet at vært enkelt samfunn og industrikluster må begynne å samle inn sine egne data på hva som fungerer, og ikke fungerer. Og med basis i dette skape sin egen oppskrift for å lykkes i verdensmarkedet.

Blanks mener nå at “Lean startup”-metoden forutsetter at ferske entreprenører har full tilgang til mentorer og potensielle forretningsengler for prisen av å betale for en kaffekopp. Men utenfor “silisiumsdalen” er ikke tettheten og risikoprofilen til investorene den samme.

– Uten investorer kan du ikke ha et cluster. Det er som å klappe med en hånd, sier Blank nå til canadiske Financial Post.

• Les også: David Sagen kler av moteordet “lean startup”

Slik lager du en oppskrift

Konsulentselskapet Innoco har det siste året utviklet en norsk innovasjonsmetode, basert på et stort samskrivingsprosjekt der flere hundre norske innovatører har deltatt.

Det er en innfallsvinkel til å skape en norsk versjon, bygd på norsk kultur og arbeidsmiljø – spesielt i etablerte organisasjoner og bedrifter.

Steve Blank mener gründernes oppskrift bør formes via gründernes egne sosiale møteplasser – som Startup Weekend – må sette av tid til å forme denne oppskriften. Det kan skje gjennom å dele deltagerne inn etter industrisektorer og stille spørsmål som:

• Hva er det første steget du tok for å starte din forretning?
• Hvor mange av dere har hentet penger? Hvor mye og fra hvem?
• Hvor mange av dere har hentet penger i USA? Hva lærte du av dette?
• Hva skulle du ønske du hadde gjort annerledes?

– Fortsett å stille spørsmål og forsøk å få det inn i et rammeverk. I løpet av en time kan dere ha satt sammen den første oppskriften, sier Blank.

Han mener en slik øvelse også kan være et viktig bidrag til å bygge “pay-it-forward”-kulturen som Silicon Valley er kjent for.

– Dette er ikke et nullsumspill. Det er ikke sånn at hvis jeg forteller deg noe som hjelper deg, at vi mister muligheten, sier Blank, og legger til:

– Når det er snakk om å skalere så finnes det ubegrenset med penger og ubegrenset med muligheter, sier Blank.

 

Mer om Lean Startup:

Hvorfor “lean startup” endrer alt (Harvard Business Review)

Born global or die local – building a regional startup playbook

Steve Blanks blogg finner du her

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »