Home Startups Innobørs Ukens gründercase: – Terminalvandring blir en lek med fjernstyrt koffert

Ukens gründercase: – Terminalvandring blir en lek med fjernstyrt koffert

0
Gründer Rasmus Vinjar fikk en ide om motoriserte kofferter. Det ble til BlueLed. Foto @ BlueLed

InnoBørs-registrerte BlueLed ble unnfanget da bedriftens grunnlegger Rasmus Vinjar i 2015 fikk en idé om å motorisere kofferter. Så begynte han å lage enkle prototyper, før han inviterte medstudenter og venner til å delta i prosjektet.

(Skrevet av Gudbrand Teigen, Innobørs-ansvarlig)

– Brukte kofferter ble kjøpt inn på finn.no for så å motorisere disse og teste før teamet gikk videre med å designe og produsere sine egne, sier Vinjar.

Joystick-styrt

I begynnelsen var ideen at kofferten skulle følge kunden. Men dette skapte mange problemer med blant annet hastighet, kollisjon med mennesker og ikke minst at kunden ikke hadde øyekontakt med verdisaker som pass og laptop.

– Kunden måtte stadig se bak seg for å forsikre seg om at koffert med verdisaker faktisk var på plass, forklarer Vinjar.

Gründerteamet måtte da komme opp med en ny og bedre egnet løsning, og svaret ble en liten håndholdt joystick for å kontrollere og styre kofferten.

– Joysticken gjør at kunden kan ha fullt oppsyn og manøvrere kofferten rundt mennesker og hindringer, i tillegg til at den kan kjøres i større hastighet, forteller Vinjar.

Lades fra nett eller når du triller for hånd

BlueLed sin koffert har to USB porter slik at den kan brukes som powerbank ved lading av for eksempel mobil eller laptop på reiser. Kofferten er selvfølgelig lovlig å ta med på fly.Og der en vanlig tom carry-on koffert veier 3 kg tom, veier BlueLed sin motoriserte versjon 4 kg.

– Dermed ofrer kunden bare 1 kg for å få kofferten sin motorisert og med batteri. I tillegg tar batteri og motorer mindre enn 5% av kofferten sitt volum, beretter Vinjar.

Batteriet lades via stikkontakt, men lades også når kofferten dras manuelt.

Vinjar forteller at selskapet også har hatt nær kontakt med patentstyret gjennom hele prosessen, for å sikre registrering av varemerket. BlueLed er nå designbeskyttet.

Kofferten kan gjøres både liggende og stående, forteller Vinjar. Foto @ BlueLed

Gode tilbakemeldinger

Og kofferten har blitt godt mottatt av kundene så langt, ifølge gründeren.

– Våre kunder er svært fornøyd med hvor lett BlueLed er å kjøre, betror Vinjar oss, i tillegg til det praktiske aspektet med å kunne legge bag og sekker oppå kofferten.

Han forklarer at BlueLed gjør deg nesten helt “handsfree på flyplassen, med kun den lille “joysticken”.

– Kundene liker også godt at kofferten fint kan trekkes som en vanlig koffert med hjul, ettersom det ikke alltid er ideelt å kjøre kofferten med joystick.

Designet på kofferten har vært et av hovedfokusene, og Vinjar forklarer at det var viktig for gruppen, og for kundene, at kofferten hadde et voksent og elegant utseende.

– Vi ønsker å gi kundene våre velfungerende motorisert koffert som gjør reisen mer praktisk, mer underholdende og gir tilgang til lading av elektronikk via koffertens USB porter gjennom hele reisen. I tillegg får våre kunder et fremtidsrettet produkt med et svært pent design, foteller Vinjar.

BlueLed har et globalt perspektiv, og skal nå starte sin markedsføringskampanje for crowdfunding.

InnoMag er Norges ledende innovasjonsmagasin og leverer kvalitetsinnhold uten betalingsmur. Vi er derfor avhengige av støtte fra våre lesere for å kunne fortsette å kunne levere unikt stoff til alle dere som er opptatt av fremtiden og alt det spennende som skjer på innovasjonsfronten, både nasjonalt og internasjonalt.

Dersom du ønsker å støtte InnoMag, kan du sende ditt bidrag via Vipps ved å søke opp InnoMag under "kjøp og betal". Alle monner drar og vi setter stor pris på bidraget! Med vennlig hilsen InnoMag-teamet!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst