– Taxinæringen i Norge er i en nedadgående spiral. Høyere utgifter og færre passasjerer fører til innsparinger som går ut over kvalitet. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier GrabACab-gründer Kristian Henrik Svindal. Gjennom å løse næringens logistikkutfordringer og stimulere til kvalitet og service gjennom et ratingsystem, vil han snu trenden og få opp interessen for å kjøre drosje igjen.

– Drosjenæringa i Norge i dag er veldig sær. Næringa har hatt monopol, og det er ikke bare å skaffe seg en bil og begynne å konkurrere. Man må søke fylket for å få løve, og det er bare om det er ledige løyver. Man har hatt en måte å gjøre ting på i alle år, så det er veldig vanskelig å få til forandring, forteller Svindal.

– Folk ønsker seg kvalitet

Han begynte å pusle med ideen bak det Innobørs-registrerte selskapet allerede for fire-fem år siden, men det var da han fikk drosjeløyve for to år siden at han bestemte seg for å teste interessen på en mer konkret måte. Han investerte i en Tesla og satte i gang drosjevirksomhet med denne. Samtidig fokuserte han litt ekstra på service under reisen – med gratis internett i bilen og vann og aviser tilgjengelig. Media plukket opp saken og fortalte at det var mulig å bestille Teslaen for folk som ønsket det.

– Og det var det veldig mange som gjorde. I tillegg var det mange som kjørte med meg tilfeldig som ønsket å bruke meg neste gang de skulle ut og kjøre. Dette handlet litt om å teste et av premissene bak GrabACab-ideen – at folk faktisk ønsker seg kvalitet. Og jeg har fått masse kunder på det, forteller Svindal, og fortsetter:

– Tanken er at drosjenæringen i dag henger ekstremt langt etter, både når det gjelder service og kvalitet på bil og teknologi. Ideen går egentlig ut på å skape en slags Ubervariant for drosjenæringen.

Vil få ned tomkjøring

Systemet baserer seg nemlig på at sjåfører og biler rates av kunden gjennom en app, og dermed får en tilbakemelding på jobben de gjør. Slik ønsker Svindal å tvinge frem en kvalitet og service han mener ikke nødvendigvis er en selvfølge i dag.

Samtidig vil han å gjøre noe med logistikkutfordringene. I Norge i dag har drosjenæringen i følge Svindal 47,3% tomkjøring – som er distansen som legges ned uten passasjerer i taxien. I dag har hver sentral sin egen logistikk, som ikke koordineres med andre sentraler. Med GrabACab vil den være helautomatisk, og koordinere alle påkoblede drosjesjåfører uavhengig av hvilken sentral de måtte høre til.

– Når en sjåfør tilknyttet sentralen i Bamble kjører en bambling til Skien kjører han alltid tom hjem. Dette tilsvarer minst en halvtime tomkjøring, og er helt unødvendig. For samtidig er det mange i Skien og Porsgrunn som sitter og venter på bil. Med GrabACab vil Bamble-sjåføren kunne plukke opp noen og ta dem med seg på veien tilbake. Sånne ting er det vi vil løse opp i.

Nytt regelverk

Med et nytt regelverk for regulering av drosjenæringen på vei – etter press fra EFTAs overvåkningsorgan ESA – kan tiden være moden for et initiativ av denne typen. Tidligere har næringen vært underlagt et strengt regelverk når det kommer til ansenitetskrav, behovsprøving og det å være koblet til en sentral – men disse kommer nå til å lempes på eller fjernes, tror Svindal.

– I praksis betyr dette at hvem som helst som har rent rulleblad og tar løyvekurset kan skaffe seg et løyve og begynne å kjøre drosje. Da trenger man heller ikke å være tilkoblet en sentral, og kan drive for seg selv. Når man ikke er tilkoblet en sentral, blir det en nødvendighet med et et verktøy som GrabACab, for å kunne gjøre noe business som taxisjåfør. Vi begynte å jobbe med GrabACab før vi visste om de kommende endringene, men den vil jo bli hyperaktuell når disse kommer.

Les også: Nå krever ESA at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen

Åttemilliarders-marked bare i Norge

Nå trenger de mer kapital for å ferdigstille systemet, og på Innobørs søker de etter tre og en halv million kroner. Og det er et betydelig marked GrabACab sikter seg inn mot – bare i Norge omsetter drosjenæringen for rundt åtte milliarder i året.

Juridisk skal det ikke være noe i veien for at taxisjåfører over hele landet skal kunne ta i bruk systemet, mener Svindal.

– Man trenger ikke gå ut av sentralen sin eller skifte taksametersystem, og det er heller ingen som kan si at du ikke kan bruke GrabACab. I Norge er det tillatt å ta direktebestillinger fra kunden, og du kan ta betalt gjennom for eksempel en mobilapplikasjon. Alle sjåfører i Norge kan derfor veldig enkelt bruke GrabACab som et verktøy, ved siden av eksisterende system, for å skaffe ekstra omsetning. I dag omsetter taxinæringen, med over åtte tusen løyver, for mer enn åtte milliarder i Norge. To år etter lansering regner vi med å ha over fire tusen løyvehavere som bruker oss i tillegg til eget system, og minst tretti prosent av omsetningen.