Etter femten år med høylydt undring over at de nordiske landene – som produserer både sprit og melk av høyeste kvalitet – ikke har fått frem en eneste aktør som utfordrer Baileys i kremlikørmarkedet, bestemte Øyvind Løkling seg for at nok fikk være nok.

– Jeg ville ikke bli en bitter mann på eldresenteret som satt og rallet om at “det burde blitt laget kremlikør i Norden. Vi har jo melk og sprit. Hvorfor er det ingen som tar opp kampen med Baileys?”

Det var mens han studerte på BI, en periode der han ofte drakk Kaffe og Baileys eller White Russians sammen med venner, han ble slått av spørsmålet: Hvorfor er det ingen norske selskaper som forsøker seg seg på kremlikør? Femten år senere, i 2016, gründet han Innobørs-registrerte Fjording.

Lokale råvarer inspirasjon

Gjennom mangeårig eksperimentering hjemme på kjøkkenet hadde han funnet ut at det fantes mange oppskrifter som burde prøves ut i større skala. Han sa opp den trygge jobben som forretningsutvikler i Løvenskiold Handel, og gikk all in for å realisere gründerdrømmen.

– Det er nettopp råvarene som trigger meg. Det å kunne bruke akevitt og lokal fruktsprit som base, og ikke minst spe på med masse lokale frukt- og bærsorter – da snakker vi spennende innovasjon. Og for å si det slik; hvis ikke vi skandinaver selv utvikler multekremlikør basert på akevitt, så kommer aldri de store internasjonale kremlikøraktørene til å lage det for oss, sier Løkling.

Han forteller at det ikke er en eneste utvikler av kremlikør i hele Norden. Det han nå prøver å få til gjennom Fjording har aldri blitt forsøkt tidligere. Faktisk er Baileys så godt som alene i dette markedet. 1600 irske bønder jobber heltid med å levere melk til Baileys-produksjon, mens deres norske ekvivalenter klager over melkeprisene. Dette ønsker han å endre.

– Litago-generasjonen har blitt voksne, men ingen i alkoholindustrien har tatt deres lidenskap for smaksatt melk på alvor, sier gründeren.

– Kjedelig kategori skal bli spennende

Hva lover dere kundene deres?

– Vi lover kundene å ta opp kampen med de etablerte merkene i det kjente karamell-/kaffe-/sjokoladelandskapet. Folk må jo selvsagt ha et lokalt alternativ når de skal kose seg med en klassisk kaffe-/kremlikørkombo etter maten, ute i naturen eller på festival.

Løklings ambisjoner strekker seg også forbi dette landskapet. Med hele det norske råvareutvalget å velge fra ønsker han å utforske flere muligheter enn de tradisjonelle smakene.

– I tillegg vil vi prøve å lage kremlikører som verden aldri har sett. Med helt andre smaker, og med så høy andel naturlige råvarer som mulig. Vi vil rett og slett prøve å gjøre “verdens dølleste drikkevarekategori” spennende og uforutsigbar. Hvem skulle tro det? Kremlikør er jo noe vi konsumerer veldig mye av, men som ingen direkte skryter av å like. Det er en guilty pleasure for mange. Slik trenger det ikke å være!

Slik ser noen av flaskene i Fjordings produktutvalg ut.

Outsourcer produksjon

For hver solgte flaske med Fjording-likør vil selskapet donere en amerikansk dollar til en stiftelse som skal fordele midlene videre til fjordhestvennlige initiativ. Løkling er oppvokst i Nordfjordeid, og føler et personlig kall for å yte en innsats for hesterasen.

– Vi ønsker å bidra til å bedre framtidsutsiktene til denne trua nasjonale dyrearten som vi er så glad i.

Han forteller at de møter svært mye velvilje i møte med potensielle kunder, som folk innen restaurant-, hotell- og reiselivsbransjen. Derfor gleder han seg veldig til å kunne tilby de ferdige produktene. Men selve produksjonen kommer ikke selskapet til å ta seg av.

– Vår forretningsmodell handler om å bygge merkevare, drive innovasjon og kundepleie – alt av produksjon outsourcer vi. Vi ønsker ikke å bruke tid og krefter på å bygge fabrikk, når vi ser at aktører som har tatt den tunge investeringen har restkapasitet på produksjon og ønsker å samhandle med oss.

– Tenker eksport fra dag én

Han forteller at eventuelle investorer må forstå at de bygger selskapet med et langsiktig perspektiv. De som ønsker avkastning på pengene sine allerede neste år er en dårlig match.

– Når det er sagt, så legger vi selvsagt lista høyt når det kommer til vekst og utvikling. Fjording starter med kremlikør, men det er slett ikke utenkelig at vi beveger oss inn i andre kategorier innen mat og drikke etter hvert. Og vi har blikket på utlandet fra dag én.

Fjording skal hente inn en halv million innen kort tid for å finansiere den første launchen, og investorer for denne runden er allerede på plass. For neste finansieringssteg, som kommer en gang i 2018/19, vil de derimot åpne opp for flere.

– Vi tar sikte på å nå markedet, både på Vinmonopolet og til salg ovenfor Horeca-markedet, i første kvartal av 2018. Vi kommer til å drive produktutvikling denne høsten sammen med selskapet Gardsbrenneriet i Nordfjord – som lager fantastiske produkter allerede og som bidrar inn med viktig kompetanse og driv. Ja, det blir rett og slett en meget spennende og hektisk høst, avslutter Løkling.